Läsare: ”Älgarna drar fler turister”

Svenskarna sviker Victoria och Daniel. Sex av tio svarar att de inte kommer följa bröllopet den 19 juni.

INGET RESETRYCK Bussbolag ställer in resor till Victoria och Daniels bröllop. Även SJ märker av det svara intresset.

Folkfesten verkar redan avslagen.

Tre procent av läsarna tänker följa bröllopet på plats i Stockholm.

Och att invationen av utländska turister tycks utebli förvånar få.

– Älgarna drar fler turister, säger en läsare.

Danmark spelar VM-match mot Kamerun.

Skärgårdsguppa med en kall öl i näven.

Läsarna hälsar att de har annat för sig än att följa det kungliga bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling den 19 juni. De flesta väljer att stanna hemma.

– Kungahuset är i första hand en angelägenhet för Stockholm ungefär som potatisen är viktig för Alingsås. Utanför tullarna så bryr vi oss helt enkelt inte, skriver en göteborgare.

Tvärtom har intresset varit tryckande kring den guldkantade vigseln under våren. I alla fall för nyheter kring brudparet. Rapporteringen om ”Altar-gate”, brudpartes första lysning i helgen och hur de trolovade sken av lycka under Danmarksbesöket i april, då familjen firade drottning Margrethes 70-årsdag, har varit rekordläst på aftonbladet.se.

Ändå svarar nästan sex av tio läsare på dagens webbfråga ”Hur kommer du följa bröllopet" att de helt tänker strunta i Vickans och Daniels bröllop på den stora dagen.

Minimal chans att få se brudparet

En av tre uppger att de tänker titta till det via nyhetsrapporteringen. Tio procent ska suga in allt som sänds och trycks – bara tre procent svarar att de kommer vara på plats i folkvimlet i Stockholm för att följa kortegen genom stan. Bröllopet ses bäst på tv, tycker de flesta:

– Vi såg kungen gifta sig 1976 och det var som bäst dubbla led efter kortegevägen, berättar en av läsarna.

– 2 000 poliser och 3 000 militärer ska stå längs vägarna – räck upp en hand om du tror att du kommer se något av brudparet, kommenterar en annan.

Någon deklarerar att det är billigare att ta familjen på solsemester till Medelhavet än på kungaweekend i huvudstaden med hotellens ockerpriser under bröllopshelgen.

”Älgarna drar fler turister”

Många skyller det avdankade intresset på mediernas hårdbevakning. ”Ser jag en rubrik till kräks jag.” Andra på ett växande motstånd mot monarkin. I senaste SOM-mätningen vill säger bara 56 procent av svenskarna att de vill behålla monarkin. Och ”bröllops-floppen” med svikande turister ger de republikanska läsarna vatten på sin kvarn. Souvenirtallrikar och bröllopmazariner. Hotellnätter, restaurangbesök och shopping. Svensk Handel har beräknat att handeln i Stockholmsområdet väntas sälja för 100 miljoner extra i samband med bröllopet.

Frågan är om klirret i kassan blir pinsamt tyst?

– Till och med älgarna drar mer turism till landet, skriver en av läsarna.
– Det här ingen bröllopsflopp – det är en felanalys av hur stort turistintresse ett visst bröllop har, invänder en annan.

På VisitSweden, som har i uppdrag att marknadsföra varumärket Sverige internationellt, säger man att kungafamiljen visserligen är en viktig ikon för Sverige. Men det är naturen som lockar flest hit. Och här har bröllopet en långsiktig pr-effekt – oavsett hur många tyskar och amerikaner som vimlar på gatorna – som superannons för naturupplevelsen Sweden:

– Kombinationen modern storstad i nära kontakt med naturen är en av Stockholms absoluta styrkor, vilket tv-tittarna inte kommer att undgå att se under sändningarna, säger Bitte Olsson på VisitSweden.