Fridolin nedmonterar kunskapslinjen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2014-10-24

Replik från Chister Nylander (FP) om skolan

Christer Nylander (FP).

Gustav Fridolin är märkbart nöjd över att ha blivit utbildningsminister. Men vad står han för? Förslagen i budgeten om att skjuta till mer pengar till skolan är bra och överensstämmer i stort med det vi i Alliansen hade i vårt valmanifest. Men två andra saker, lite svårupptäckta i statsbudgeten, signalerar en ny riktning.

Regeringen slår i budgeten fast att man ska hedra friskoleöverenskommelsen. Samtidigt tillsätter man en utredning som ska ge kommunerna veto mot nya friskolor. Det är att tala med dubbla tungor. Sanningen är att ett av regeringens första överenskommelse var att bryta den breda enigheten kring friskolor.

Den andra kursändringen är något svårare att upptäcka. Redan nu pågår en utredning om att minska lärarnas arbetsbörda genom att digitalisera de nationella proven och införa central rättning. Denna utredning vill Fridolin utvidga och utnyttja till att göra nationella prov frivilliga.

Förslaget är som ett eko från de riksdagsmotioner Miljöpartiet skrev om skolan för bara några år sedan. Där föreslogs att skolor själva skulle få välja betygssystem, läroplan, kursplan. Man ville till och med att skolor skulle kunna styras av lokala styrelser med elevmajoritet. Till detta skall läggas att regeringen skrotar förslaget att göra grundskola tioårig. De som behöver skolan bäst får därmed en sämre start.

Allt tyder tyvärr på att Gustav Fridolin kommer att leda Sverige tillbaka till en politik som nedmonterar kunskapslinjen.

Christer Nylander

Riksdagsledamot (FP)

tillträdande vice ordförande i utbildningsutskottet

Följ ämnen i artikeln