Be om ursäkt och sköt ert jobb, Postnord

Replik från SD om elektrifieringen av transporter

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-09-25

Att kalla SD:s och regeringens historiska satsning på laddinfrastruktur för brist på politiskt ledarskap är direkt oförskämt och kräver en ursäkt. Det är hög tid att Postnord ägnar sig åt sitt kärnuppdrag i stället för att bedriva krypskytte på regeringen. Replik från SD:s Thomas Morell.

REPLIK. Annemarie Gardshol, vd och koncernchef för Postnord, ondgör sig över bristen på politiskt ledarskap avseende elektrifiering av transporter.

Jag häpnar när jag läser detta. Har det undgått Gardshol att Sverigedemokraterna tillsammans med regeringen gör en historisk satsning på stöd till laddinfrastruktur?

 

Vi förstärker och förlänger befintliga satsningarna på laddinfrastruktur för såväl lätta som tunga fordon. Tillsammans med tidigare aviserade satsningar uppgår anslagen till 2,5 miljarder för perioden fram till 2026.

Jag noterar att Postnords vd och koncernchef inte var ute och kritiserade den tidigare Socialdemokratiska regeringen under deras åtta år, där fokus låg på att driva upp drivmedelspriserna via reduktionsplikten utan att göra förstärkningar på elektrifiering av transporterna.

Kan jag skönja en politisk preferens i detta val?

 

Låt mig fortsätta att upplysa Gardeshol. I Sverigedemokraternas och regeringens budget för 2024 så görs specifika satsningar just på att utveckla och förstärka marknadsintroduktionsstöd till lätta och tunga fordon.

Här pratar vi om 992 miljoner kronor (Mkr) för år 2024. 1 493 Mkr för 2025 och 2 023 Mkr för 2026. Utöver detta inför vi ett tillfälligt marknadsintroduktionsstöd för lätta ellastbilar som uppgår till 450 Mkr 2024, 550 Mkr 2025 samt 660 Mkr 2026.

Att kalla detta brist på politiskt ledarskap avseende elektrifiering av transporter är direkt oförskämt och kräver en ursäkt!

 

Postnords vd och koncernchef talar för övrigt tyst om det faktum att Sverigedemokraterna och regeringen från årsskiftet sänker reduktionsplikten för diesel till sex procent. Effekten för Postnord transporter kommer bli betydande då priset vid pump kommer ner med fyra till fem kronor. Då har vi inte räknat med de sänkningar av drivmedelsskatterna som vi har och kommer att genomföra.

Att detta bidrar positivt till Postnords verksamhet nämner Gardeshol inte. Det är hög tid att Postnord ägnar sig åt sitt kärnuppdrag, vilket man uppenbart misslyckas med. Leverera brev och paket i stället för att bedriva krypskytte på regeringen.


Thomas Morell, vice ordförande trafikutskottet, riksdagsledamot (SD)

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.