”Datorspel en växande exportvara”

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-13

Dataspelsbranschen svarar Gill och Sandqvist

I Aftonbladet den 3 oktober kallar Michael Gill och Ulf Sandqvist det svenska dataspelsundret ett ”luftslott”. Det är ett märkligt påstående. Antalet sysselsatta inom datorspelsutveckling i Sverige har fördubblats de senaste tre åren. Svenskutvecklade datorspel säljer i miljonupplagor världen över. Battlefield 1942 och dess uppföljare har sålt över 18 miljoner exemplar världen över och är därmed den största svenska kulturexporten sedan Roxette. Listan kan göras längre.

Gill och Sandqvist gör ett stort nummer av att branschen totalt sett gjorde förlust under 2008. Men tittar man närmare på siffrorna framträder en annan bild: merparten av de 104 företag som ingår i Dataspelsbranschens rapport Spelutvecklarindex 2008 gjorde vinst förra året. Det samlade resultatet är visserligen negativt – 190 mkr – men över tre fjärdedelar av förlusten kom från två enskilda företag: båda bland de allra största i landet och båda med utländska ägare. Att sådana företag något år visar röda siffror kan ha många förklaringar: royaltyintäkter som syns först i nästa bokföringsår, investeringar i nya projekt, redovisningsregler gentemot moderbolaget eller något annat. Sett över en längre tid har båda dessa företag sunda finanser.

Gill och Sandqvist snuddar dock vid en poäng när de beskriver oberoende spelutvecklares svaga förhandlingssituation gentemot de internationella datorspelsförlagen. Samtidigt är det den enda typ av finansiering som hittills varit tillgänglig för den här typen av projekt och svenska spelutvecklare har i konkurrens med andra världen över framgångsrikt lockat till sig dessa investeringar. Det kan lika gärna beskrivas som att internationella storspelare står i kö för att göra spel med svenska utvecklare.

Datorspel är en stor och växande exportvara, tillväxt- och sysselsättningsmotor. Tekniska framsteg inom datorspel tillämpas inom andra områden, såsom medicinteknik. Datorspel är en hörnsten i kunskapsekonomin. Och svenska datorspel skänker glädje och underhållning till miljontals människor över hela världen.

Per Strömbäck, talesperson för intresseorganisationen Dataspelsbranschen

Följ ämnen i artikeln