Pensionsmyndigheten: Därför kallar vi dig kund

Replik av Sten Eriksson om kundsamhället

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2017-02-10

REPLIK. Carl Schlyter framför i Aftonbladet den 10 februari att det inte är bra att myndigheter kallar medborgare för kunder eftersom det riskerar att urholka samhällskontraktet. Han tar Pensionsmyndigheten som exempel, där vi på vår webbplats kallar besökare för kunder. Jag skulle med anledning av detta vilja förklara hur vi tänker.

Vi förstår mycket väl myndighetsrollen. Pensionssparare och pensionärer har rättigheter som vi hjälper dem ta tillvara och skyldigheter som vi också hjälper dem med, men även ser till att de utför. Människor kan heller inte välja att vända sig till en annan Pensionsmyndighet. Men vi kan som myndighet välja hur vi ser på och bemöter de vi är till för, för att samspelet ska vara förtroendefullt. Vid kontakten med oss hamnar sparare och pensionärer relativt ofta i kundliknande situationer där de till exempel vill ha svar på sina frågor. I dessa situationer tycker vi att det är enkelt, praktiskt, vänligt och hjälpsamt att betrakta dem som kunder.

Begreppet medborgare är inget tokigt förslag, men blir heller inte rätt. Detta då en del av pensionsspararna och pensionärerna faktiskt inte är medborgare – exempelvis personer som tjänat in till svensk pension men utvandrat.


Sten Eriksson, kommunikationschef, Pensionsmyndigheten


Häng med i debatten – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln