Tyvärr, flygbranschen – vi måste flyga mindre

Slutreplik från Maria Wolrath Söderberg om hur vi kan rädda klimatet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-03-28

Vi får spara flygandet till riktigt viktiga möten eller till att träffa familj som bor långt borta. I mitt tidigare flygande fanns det, handen på hjärtat, sällan sådana skäl. Slutreplik från forskaren Maria Wolrath Söderberg.

SLUTREPLIK. Häromdagen skrev jag att barn och moral är viktiga drivkrafter för att exempelvis flyga mindre. Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen, svarade att flygskam hämmar utvecklingen av hållbart flyg.

Det är ett vanligt argument från branschen, men det är önsketänkande. ”Fortsätt röka så får tobaksbolagen råd att skapa mindre giftiga cigaretter”. Så funkar det inte. Det är ändrade regler, ekonomiska styrmedel och normer som gör att tekniska förändringar får genomslag.

Globalt står flygandet för några få procent av utsläppen, men eftersom vi svenskar flyger fem gånger mer än genomsnittet så har vi stora utsläpp per capita. Före pandemin var de lika höga som för personbilstrafiken.

En enda långflygning tur och retur till Sydostasien kan motsvara över två ton växthusgaser. Jämför med våra konsumtionsbaserade utsläpp som är åtta ton per person och år.

Ett absolut minimum (som inte tar hänsyn till klimaträttvisa) är att det halveras till 2030.

Det finns redan nu tvåsitsiga elflyg, men det är förmodligen decennier kvar till storskaligt flyg på längre distanser. En anledning är fysikens lagar. Det är energikrävande att lyfta saker.

Biobränslen är flera gånger dyrare än fossila bränslen och ger också växthusgaser i atmosfären. Och det är långt kvar till storskalig produktion av elektrobränslen.

Framtida lösningar duger inte som argument för att slippa beteendeförändringar nu.

Det är inte konstigt att flygbranschen oroar sig. Först drog flygskamsdiskussionen igång. Sedan visade pandemin att man kunde leva utan att flyga.

Flygandet har nu minskat med hela 34 procent sedan det toppade 2017. Alltfler säger att de ändrar sina semesterplaner för klimatets skull.

Flyg möjliggör internationell kontakt, tillgänglighet och upplevelser. Men klimatkrisen är så akut att vi bör ta paus från alla resor som inte är nödvändiga.

Vi får spara flygandet till riktigt viktiga möten eller till att träffa familj som bor långt borta. I mitt tidigare flygande fanns det, handen på hjärtat, sällan sådana skäl.


Maria Wolrath Söderberg, docent i retorik vid Södertörns högskola, forskar om drivkrafter för omställning


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.