Friskolorna bidrar till förbättrad kvalitet

Replik från Friskolornas riksförbund om en mer jämlik skola

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2020-09-01

Boel Godner kan inte låta bli att ge sig på föräldrars valfrihet och de alternativ som friskolor erbjuder. Inte med ett ord nämner hon friskolornas bidrag till både kvalitet och valfrihet för Södertäljes elever, skriver Ulla Hamilton.

REPLIK. Kommunalrådet i Södertälje, Boel Godner (S), framhåller värdet av ett systematiskt kvalitetsarbete i skolan. Jag kan bara hålla med. Det är genom pedagogisk ledning, mål- och resultatstyrning och en lärande organisation, oavsett elevunderlag, som skolor blir bättre. Friskolornas riksförbunds rapport, Se skolans verkliga utmaningar, som presenterades nyligen gjorde också just denna poäng.

Däremot nämner Boel Godner inte att 2011 började den nuvarande generaldirektören för Skolverket, Peter Fredriksson, som skolchef i Södertälje. Han har under sin långa karriär som såväl lärare som skolchef haft ett tydligt fokus på det systematiska kvalitetsarbetet och har formulerat framgångsfaktorerna för skolan så här:

  1. Ha koll på elevers lärande. 
  2. Säkra arbetsron med tydliga regler och rutiner. 
  3. Fokusera på skolans kunskapsuppdrag. 
  4. Ha höga förväntningar på både elever och lärare. 

Tänk om denna tro på att det som händer i skolan och klassrummet verkligen gör skillnad också kunde få vara ledstjärna både i Södertälje och resten av landet. 

Var fjärde grundskoleelev i Södertälje går i en friskola. En av de mest framgångsrika, Kringlaskolan, ligger i ett utanförskapsområde i Södertälje.

Men Boel Godner kan ändå inte låta bli att ge sig på föräldrars valfrihet och de alternativ som friskolor erbjuder. Inte med ett ord nämner hon friskolornas bidrag till både kvalitet och valfrihet för Södertäljes elever.  

Att begränsa eller avskaffa skolvalet och ge kommunen veto över friskoleetableringar är att ge mer makt till kommuner och mindre makt till föräldrar och elever. Det är att gå i fel riktning. Att kunna välja och välja bort skolor är lika rimligt som att vuxna kan välja och välja bort arbetsplatser.

Den finns ingen arbetsplats som fungerar för alla, introvert som extrovert, analytisk som mer praktiskt lagd. Vad som är en önskedröm för den ene är en mardröm för den andra. Rätten att välja ska därför självklart också gälla elever.


Ulla Hamilton, vd Friskolornas riksförbund


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.