Givarna har rätt att veta var pengarna går

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2014-12-09

Slutreplik om Musikhjälpen från Charity rating

Radiohjälpen påstår att Charity Rating gör en långsökt koppling då vi kritiserar Musikhjälpen för att vara otydliga med vart pengarna från insamlingen tar vägen. Samtidigt skriver Radiohjälpen att de inte kan fatta beslut om vart pengarna ska gå i förväg.

Vad vi vet är att pengarna från Musikhjälpen i slutändan delas ut till någon av Radiohjälpens samarbetsorganisationer, och en av dessa organisationer är PMU – Interlife. Faktum är att PMU tilldelats pengar från Musikhjälpen de senaste två åren. Det är inget långsökt påstående, det är fakta.

Charity Rating är givarnas intresseorganisation. Vi menar att de som skänker borde få information om att deras pengar kan sluta hos en organisation som uppmanar homosexuella till ett liv i celibat. I grund och botten är det en fråga om upplysning, att faktiskt ge givarna en möjlighet att påverka vart deras pengar ska ta vägen.

Det går inte heller att avfärda den kritiken med att Radiohjälpen inte beviljar projekt där det finns risk att särintressen får styra utformningen. Till skillnad från Radiohjälpen menar vi att det är lättare sagt än gjort att skilja på värderingar och biståndsarbete. En uppfattning Charity Rating delar med Sida, som har valt att avsluta sitt avtal med PMU.

Återstår gör frågan varför Radiohjälpen fortsätter att försvara sitt samarbete med PMU och varför Radiohjälpen inte bemöter frågorna om att stötta en organisation med diskriminerande värdegrund. 

Gerda Larsson

Charity Rating