Tacka Strindberg för Noréns familjegräl
Ställde familjekonflikterna i centrum
Moa Losbjer undrar hur dagens dramatik har påverkats av Strindberg. Först och främst måste vi komma ihåg att Strindberg har inspirerat en rad dramatiker under 1900-talet, från Eugène O’Neill till Lars Norén, där alltså familjen och dess konflikter står i centrum. Norén skruvade till konflikterna, fyllde ut dem med modern psykologi och, i alla fall i de så kallade borgerliga pjäserna, förlade dem i en absolut nutid. Och att den naturalistiska spelstilen har varit så stark i Sverige måste vi nog skylla på Strindberg och hans arvtagare. Hans än i dag levande och effektiva dialog, de skarpa konflikterna eller de väl tecknade rollerna har visat sig svåra att motstå för teatrarna.
Man kan förvåna sig över att Strindbergs pjäser fortfarande spelas så texttroget i Sverige; andra länder tvekar inte att i betydligt högre grad bråka med dem, något som vi kan komma att se med Katie MitchellsFröken Julie som kommer till Stockholm i början av juni.
Märkligt nog har pjäser som Ett drömspel, Spöksonaten eller Till Damaskus (alla spelas just nu i Stockholm) inte haft samma inflytande som de hade på den europeiska dramatiken under 1900-talets första decennier.
Å andra sidan så blir experiment på teatern mycket snabbt konventioner och Strindbergs experiment med tid och rum sögs snabbt upp av teatern i allmänhet.
Augustfrågan
Kritiker Claes Wahlin svarar hela året på spörsmål om August Strindberg. Mejla dina frågor till augustfragan@aftonbladet.se.