Tacka Strindberg för Noréns familjegräl

Ställde familjekonflikterna i centrum

Moa Losbjer undrar hur dagens dramatik har påverkats av Strindberg. Först och främst måste vi komma ihåg att Strindberg har inspirerat en rad dramatiker under 1900-talet, från Eugène O’Neill till Lars Norén, där alltså familjen och dess konflikter står i centrum. Norén skruvade till konflikterna, fyllde ut dem med modern psykologi och, i alla fall i de så kallade borgerliga pjäserna, förlade dem i en absolut nutid. Och att den naturalistiska spelstilen har varit så stark i Sverige måste vi nog skylla på Strindberg och hans arvtagare. Hans än i dag levande och effektiva dialog, de skarpa konflikterna eller de väl tecknade rollerna har visat sig svåra att motstå för teatrarna.

Lars Norén, dramatiker. Foto: Scanpix

Man kan förvåna sig över att Strindbergs pjäser fortfarande spelas så texttroget i Sverige; andra länder tvekar inte att i betydligt högre grad bråka med dem, något som vi kan komma att se med Katie MitchellsFröken Julie som kommer till Stockholm i början av juni.

Märkligt nog har pjäser som Ett drömspel, Spöksonaten eller Till Damaskus (alla spelas just nu i Stockholm) inte haft samma inflytande som de hade på den europeiska dramatiken under 1900-talets första decennier.

Å andra sidan så blir experiment på teatern mycket snabbt konventioner och Strindbergs experiment med tid och rum sögs snabbt upp av teatern i allmänhet.

Augustfrågan

Kritiker Claes Wahlin svarar hela året på spörsmål om ­August Strindberg. Mejla dina frågor till augustfragan­@aftonbladet.se.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.