Kvinnan med mest makt i konstvärlden

Toppar ArtReviews årliga Power 100-lista

Carolyn Christov-Bakargiev

Vem har mest makt i konstvärlden? En kurator, om man får tro inflytelserika tidningen ArtReviews årliga Power 100-lista. Toppar gör för första gången en kvinna, Carolyn Christov-Bakargiev, kurator för Documenta 13.

Den Kasselbaserade utställningen växte under hennes ledning till Kabul och Kairo. Och det är tydligt att konstens geografi förändras, årets klättrare är till exempel chefen för Qatars Museum Authority. Men skiftet innebär faktiskt ökad maktkoncentration. Amerikanska gallerister som tvåan Larry Gagosian ligger kvar i topp just för att de expanderar i Asien och Sydamerika.

Det är även intressant att förra årets etta, konstnären Ai Weiwei, får sällskap av fler aktivister, som Pussy Riot och politiska filosoferna Slavoj Zizek och Jacques Rancière.

Rankningen är så klart kontroversiell, inte minst för att ArtReview ­ofta placerar kapitalet (gallerister och samlare) högre än kreatörerna (konstnärer och kuratorer). Sajten ArtLyst har redan kontrat med en egen version, som Pussy Riot toppar.

Där hamnar norskdanska Elmgreen & Dragset på tionde plats. Men ingen av listorna innehåller några svenskar. Detta trots att Daniel Birnbaum (som låg fyra år 2009 då han kurerade Venedigbiennalen) snabbt håller på att förvandla Moderna museet till en riktigt dynamisk plattform. Nej, i det här sammanhanget är Stockholm en obetydlig småstad, långt från händelsernas centrum.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.