Snuskroman blir mode

Modehus får draghjälp av ”Fifty shades of grey”

2008-års Miss Universevinnaren Dayana Mendoza och den skotske rugbyspelaren Thom Evans som två karaktärer ur "Fifty shades of grey" i klädreklame Marc New York.

I storsäljande snuskromanen Fifty shades of grey är modet ett berättartekniskt verktyg som mejslar fram karaktärernas utveckling. Titta bara på unga, oskuldsfulla Anastasia Steele. Hon bryr sig inte om kläder, har en minimal garderob och måste låna plagg av en bästis när hon ska på date med sin ulv i fårakläder, affärsmannen Christian Grey. När han väl kopplat sitt grepp om henne vill han naturligtvis styra vad hon har på sig – inte bara i sin sadomasochistiska sexgrotta; han vill även stå för hennes vardagsgarderob. Själv lär hon sig snabbt spelet  och börjar använda kläder för att återfå kontrollen över sitt liv. För att normalisera förhållandet kör hon klassiska sexig-men-avslappnad-trick och drar på sig pojkvännens skjorta efter sex. Då hon vill visa sig mogen går hon på middag utan trosor, och låter Mr Grey veta det. När hon till slut bestämmer sig för att lämna honom gör hon det så klart i sina egna kläder.

Inte konstigt då att modevärlden nu plockar upp Fifty shades of grey. Marc New York heter märket som gör världens första

reklamkampanj inspirerad av E L James bok. De väljer dock att illustrera ganska sedliga delar av den annars så avancerade romanen. Symptomatiskt för den vuxna och städade del av trendcykeln vi just nu befinner oss i. Men lite ironiskt att det för tillfället är litteraturen, snarare än modet, som använder sig av den eviga sanningen att sex säljer.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.