Magplask för stjärnregissör

Knight of cups en voiceover-kalkon av enorma kvasifilosofiska proportioner

Christian Bale och Natalie Portman i ”Knight of cups”.

BERLINS FILMFESTIVAL Ibland får man på filmfestival bevittna riktigt platta fall. Terrence Malick, med klassiker som Det grymma landet (1973), Den tunna röda linjen (1998) och Cannes-vinnaren The tree of life (2011) bakom sig, tävlar i Berlin med en stjärnspäckad voiceover-kalkon av enorma kvasifilosofiska proportioner.

Knight of cups kretsar kring Christian Bales manusförfattare Rick som lever lyxliv i Los Angeles men upplever meningslöshet. Han sökande är, som man kan förvänta sig av Malick, strålande filmat. Perfekt komponerade sekvenser ledsagas av olika röster i kapitel, som av dunkla skäl döpts efter tarotkortleken. Filmen saknar dialog.

”Min son, få ordning på ditt liv” mässar Fadersrösten, originellt nog. Orden ”du drömde om kärlek” åtföljs av en flicka i brudklänning, det inre livet av undervattensscener. I över två timmar maler det på. Den visuella prakten blåser obarmhärtigt upp banaliteten.

Inte nog med. När svarta människor dyker upp är det enbart för att illustrera fattigdom och sjukdom. Asiatiska kvinnor är fnissiga prostituerade. Kvinnor i allmänhet är scenografi. De ”fina” rör sig älvlikt i fladdrande flickklänningar, de (många) andra filmas med underkroppen i fokus.

Så ser det ut när en stor elefant snubblar på sin egen snabel.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.