Norsk dödsrock i dödsryckningar

Martin Aagård om black metals fatala schlagerflirt

Knappt hade vi hämtat oss från nyheten att sångaren Hank von Helvete spelar huvudrollen i Jesus Christ Superstar innan vi drabbas av nästa norska rock-chock. På den ständigt uppdaterade bloggen Shadows of the north läser vi att världens första black metal-musikal snart ser dagens ljus.

Musikalen Svartediket, uppkallad efter en sjö i Hordaland, sätts upp av Bergens anrika teaterinstitution Den Nationale Scene. Enligt upphovsmännen är det ”en utmanande blandning av black metal, klassisk musik och visor”.

Norsk black metals svarta får Gaahl (också känd som Kristian Espedal) ska spela huvudrollen som den fornnordiske guden Heimdal och har redan orsakat skandal genom att avslöja att han fortfarande tycker det är bra att bränna ner kyrkor.

”Den förste förespråkaren av kyrkbränning med statlig lön”, skriver en förfärad journalist i Bergens Tidene.

Äntligen har vi fått ett svar på exakt hur lång inkubationstiden är innan en extrem subkultur kan bli finkultur. Den är 20 år. Varken mer eller mindre. Black metal var i början av 90-talet en så avvikande kulturform att den bara omskrevs av kriminaljournalister. Nu har den slutligen tagit steget in i operans värld.

Och vad passar då bättre än att göra en Malena Ernman?

8 januari vann extremrockarna Keep of Kalessin (de säger själva att deras musik är ”nära besläktad” med black metal) semifinalen i norska Eurovision Song Contest!

Alla black metal-fans som i 20 år kämpat för att deras konstform ska vara så ”äkta” som möjligt sliter förmodligen sitt långa, rakpermanentade hår i stora tuvor just nu.

Det kan vara dödsrockens död de bevittnar.

Fotnot: Svartediket har premiär under Bergens Festspel den 27 maj och spelas till och med september 2010. Final i Norges Melodi Grand Prix är den 6 februari i Oslo.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln