Lätta på dansfoten

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-28

Dansarna närmast rinner
över scenen när Trisha Browns
danskompani gästar Stockholm

Det bästa sparas till sist. När Trisha Browns legendariska danskompani äntligen gästar Stockholm och Dansens Hus, så får vi fyra smakprov från hennes långa karriär; från 80-talsverken Set & Reset och Opal Loop/Cloud Installation # 72503, över solostycket If you couldnt see me (1994) till det rätt färska, alldeles sagolika L'Amour au théâtre (2009). Det är kärleken till teatern som kommer sist, där utifrån barockkoreografier till Rameaus dansanta barockmusik (operan Hippolyte et Aricie), dansarna närmast rinner över scenen och varandra med en mjukhet och följsamhet av högsta harmoniska klass samtidigt som de alluderar till och citerar 1700-talsdans.

Som ett slags logisk kontrast kan Set & Reset betraktas. Även där finns en mjukhet, men med ett slags matematiska avbrott. Att Laurie Andersson står för musiken och Robert Rauschenberg för scenografin – projicerade svart-vita bilder på en kub och två pyramider ovanför dansarna – placerar inte bara verket i New York, utan också i 80-talets konstvärld därstädes, då collage, sampling och performance hade fått mogna genom de tidigare, avantgardistiskt präglade decennierna. Set & Reset är elegant och förvånansvärt njutbart än i dag, till skillnad från Opal Loop/Cloud Installation # 72503, där dansarnas rörelser styr scengolvets dimma, som mer känns som ett experiment som tiden har överträffat. Detsamma måste nog sägas om If you couldnt see me, där den fenomenale Dai Jian gör ett solo med ryggen vänd mot publiken. Utsökt dansare, men iscensättandet av vad som händer med det bortvända ansiktet är helt enkelt en smula lättköpt, om än väl utfört av Dai Jian.

Dansarna imponerar överlag, enskilt men allra mest i grupp, där disciplinen endast överträffas av lättheten och smidigheten. Allt detta kan, och bör, bevittnas till och med lördag, då även några kortare koreografier visas i foajén.

Claes Wahlin

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln