Newsweek lägger ner sin papperstidning

Hur länge ägarna ska ha tålamod med förlustmaskinen Newsweek  är en fråga som gäckat den amerikanska tidningsbranschen i många år. I går kom beskedet: Till december 2012. Efter 80 år läggs Newsweeks papperstidning ned, och i stället ska alla krafter gå till den digitala utgåvan, som i dag har runt 15 miljoner besökare.

”Det är viktig att vi understryker att det här inte är ett farväl”, skriver chefredaktören Tina Brown i ett pressmeddelande.

Det kan mycket väl stämma. Men att en så pass stor spelare kastar in printhandduken kommer definitivt att spä på oron i branschen – inte minst för att beslutet utmanar den rådande axiomen att det är morgonpressen som kommer få stryka på foten först av de nyhetsinriktade printmedierna, eftersom snabba nyheter ska konsumeras online, medan fördjupningen ska ske i papper.

Tidningsindustrin har under flera år varit fixerad vid sin egen undergång. Visserligen avstannade diskussionerna om papprets död något under 2010, tack vare den glödheta annonsmarknaden, men nu har självförtroendet återigen börjat stagnera. Brittiska The Guardian sade nyligen att de ”övervägde seriöst” att skrota papperstidningen. Svenska Dagbladet och ett antal lokaltidningar står inför stora personalneddragningar. Tålamodet tycks alltså vara på väg att tryta på fler håll.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.