Konsten och kriget

Fler svenska manliga operasångare på uppsegling på den internationella scenen

Lars Cleveland.

Svenska sopraner på utländska operascener är en av Sveriges musiklivs större exportframgångar. På den manliga sidan är det dock värre, Peter Mattei är kanske den ende nu levande riktigt kände. Sakta men säkert hörs även andra. Lars Cleveman hade nyligen framgång som Tristan på Covent Garden och just nu kan man höra Michael Weinius på Bastiljoperan i Paris, där han sjunger upprorsledaren Hans Schwalb i Hindemiths Mathis målaren.

Hindemiths opera är en av få med ett i bästa mening intellektuellt ämne. Förlagd till 1500-talet med konstnären Matthias Grünewald (Isenheimaltaret) i centrum diskuteras konstens plats i revolutionen. Under religionskrig med klasskamp lägger Mathis ner penseln för att kämpa på de fattigas sida.

På Bastiljoperan har regissör Oliver Py förlagd handlingen till verkets tillkomsttid, tyskt 30-tal, med tanks, nazistsoldater och schäferhundar. Det var också egentligen det samtida förtrycket Hindemith ville komma åt, och operan förbjöds naturligtvis av nazisterna.

Det är en vacker och stark uppsättning, tematiken kring konst och (eller i) krig blir emellanåt rent fysisk och, trots – eller tack vare – den religiösa dimensionen dessutom högaktuell.

Den tunga titelrollen sjungs av en storartad Matthias Goerne, och Michael Weinius är inte sämre han, för även om rollen är mindre, är det ett krävande parti som han ger både stadga och värme.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln