Kungen av stugporr död

Thomas Kinkade signerade dyrare verk med blod och hår

Det var något kusligt över konstnären Thomas Kinkades plötsliga död på långfredagen. Lika illavarslande som den tokidylliska stämningen i hans konst. Han såg ju sig själv som en profet, denne kristne kitsch-kung, vars massproducerade tavlor sägs hänga i vart tjugonde amerikanskt hem.

Vurmen handlar nog lika mycket om Kinkades konservativa värderingar som om helyllemotiven: pittoreska kyrkor, moraliskt vägledande fyrtorn vid stormiga atlantkuster, New England-torp där det lyser ugnsvarmt i fönstren.

Kinkade hävdade att hans pensel vägleddes av Gud. Även affärsidén ska ha sanktionerats av högre makter: den protestantiska stugporren trycktes i massupplagor på canvasduk. Finessen var att hundratals ljusexperter – timanställda latinos vid ett löpande band  kluttade dit lite färg för hand, på slutet. Dyrare verk signerades med mästarens eget DNA, med blod och hårstrån.

Så skapades ett religiöst popkonstimperium. Bilder för hundratals miljoner dollar har sålts via postorder och i Kinkade-gallerier runt om i USA. Lägg därtill alla temuggar, kakburkar och kuddar som Kinkade-fabriken spottade ur sig. När det gällde konsten att copyrightskydda, var Thomas Kinkade minst lika stor som Andy Warhol.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.