Höra med munnen

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-08

En av de vassaste produktionerna på länge där komposition och improvisation möts på halva vägen är Ensemble SON To Hear with the Mouth (Caprice Records) med fyra äventyrslystna kammarmusiker - ett slags konceptuellt konstverk som diskuterar frihet kontra tygling i John Cages ljudutforskande efterdyningar. Här Richard Barrett, Barry Guy och Roger Doyle som tänjer de estetiska och fysikaliska egenskaperna. Vad är möjligt att spela? Och önskvärt? Mest musik blir det dock i kontrabasisten Barry Guys Holyrood: här kan lyssnaren följa hur improvisationen styr handlingarna.

Den här fria musiken är så fri att den kan låta ofri. Å andra sidan är det ifrågasättandet som är poängen med örat i munnen!

Mikael Strömberg

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln