Ryssland på rätt spår

Högklassig järnväg bland usla vägar – i Sverige är det tvärtom

Anton Lange.

Den ryska fotografen Anton Lange har precis avslutat sitt fyra år långa filmprojekt ”Ryssland från ett tågfönster”.

I ett specialbyggt tåg har han och hans team färdats längs de oändligt långa järnvägsspåren, en del av dem byggda av Gulag-fångar.

Projektet krävde ett tätt samarbete med ryska motsvarigheten till SJ, Ryska järnvägar AB.

I en intervju berättar Anton Lange att det som imponerade på honom mest under projektets gång - förutom de oändliga ryska vidderna och de bedövande vackra landskapen - var just järnvägens effektivitet och förstklassiga underhåll. Hur, frågar han sig retoriskt, kan sådan kvalitet upprätthållas i ett land med ökänt dåliga bilvägar?

Frågan är relevant även för svenska förhållanden - fast precis tvärtom. Hur kan ett land som Sverige, där bilvägarna på det stora hela är väl underhållna, ha så stora brister i järnvägstrafiken?

Fackförbundet SEKO skrev i en rapport 2012 att ”statusen på svensk järnvägsinfrastruktur är akut och underhållet såväl som reinvesteringarna är grovt eftersatta”.

Att se Sverige från ett tågfönster verkar än så länge som ett besvärligt projekt.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.