”Kent Sveriges mest mediefientliga band”

Men det finns en poäng med att bara ha en enda pressträff

Jocke Berg i Kent.
Foto: Pontus Höök

”Vi har upptäckt att det ibland kan vara oerhört befriande att dricka ett enkelt men gott bordsvin, upphällt i stora glas som dricks i stora klunkar. Det behöver inte jämt vara så allvarligt” säger Jocke Berg, sångare i Kent.

Pr-artikeln i vintidningen Livets Goda, en del i lanseringen av Kents ”artist-vin”, kan bisarrt nog bli den enda intervjun med bandet i samband med släppet av deras nya skiva.

Kent har likt ett gäng regeringspolitiker valt att endast möta medierna på en enda stor presskonferens denna gång, något som bland annat fått Fredrik Blomberg på P4 Sörmland att kalla dem för ”Sveriges mest mediefientliga band” i en debatt­artikel (Journalisten.se, 19 april).

Att inte ens lokalradion får träffa hemmalaget, kan tyckas snobbigt.

Men Kents pr-byrå har en poäng när de menar att lanseringsintervjuer ändå blir märkligt lika varandra. Mest för att de ofta präglas av samma vördnadsfulla ton.

På presskonferensen i dag kan vem som helst bryta den trötta traditionen – twittrare, bloggare, devota fans.

Kanske någon som inte tillhör den gamla vanliga skaran av 40-åriga vita, manliga musikskribenter som dominerar tidningarna. Eller någon som är förbannad på att Kent ska börja prångla sprit, rent av.

Så kan tidningarna kontra med att betrakta det hela som ett kulturevent, och låta recensenterna sätta plus och getingar.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.