Annonsörer får skulden för tidningsdöden

Ratar tidningar - väljer Google och Facebook

Tidningsbranschen har en ny syndabock för sin kris. Tidigare var det läsarna som vägrade följa mediehusens uppmaningar att de borde konsumera nyheterna i pappersform. Nu, får vi reda på i branschtidningen Journalisten, är det annonsörernas fel att det går dåligt.

Istället för att lägga sina pengar på annonser i tidningarna vänder sig företagen i allt större utsträckning till Google och Facebook. Att det kanske är där som deras målgrupper befinner sig verkar ­inte spela någon roll, för i mediechefernas värld är det aldrig tidningarnas eget fel att affären ­havererar. Strukturomvandlingen slår just nu hårt mot redaktionerna – på vissa tidningar tvingas så många som två av tre att sluta.

Varje enskild uppsägning är så klart en tragedi. Men det här är ­inte deras läsares eller annonsörernas fel. Det är deras chefers fel, eftersom de inte lyckats ställa om sina affärsmodeller så att journalistiken kan finansieras.

Och nästa ”hot” är redan här. Att papperstidningens räckvidd rasar är vida känt, men nu börjar tillväxten på nätet mattas av – för allt fler vill ha nyheter i mobilen i stället. Vem ska vi skylla på nästa gång?

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.