Dencik är fenomenal i rollen som Lars Norén

”Smärtpunkten” skildrar arbetet med skandalpjäsen ”Sju tre”

SVT-serien ”Smärtpunkten” skildrar arbetet med den omdebatterade pjäsen ”Sju tre”. Dramatikern Lars Norén spelas av David Dencik.

Alla är lika säkra på sin sak: att internerna på högsäkerhetsanstalten Tidaholm ska utvecklas till det bättre av att få göra teater med Lars Norén. Säkrast av alla är chefen på kriminalvården som sätter en månadslön i pant på att det ska gå bra. Producenten Isa Stenberg talar om teater i människornas tjänst och Lars Norén, nybliven chef på Riksteatern, om behovet att ta in så mycket verklighet som möjligt på scenen. Internerna Carl Thunberg (Einar-Hugo Strömberg), Ola Svensson, i verkligheten Mats Nilsson (Linus Gustafsson) och Tony Olsson (Martin Nick Alexandersson) är kanske de enda som framstår lite avvaktande.

Lars Noréns ”Sju tre” hade premiär vintern 1999 och väckte en väldig debatt. Interner som stod på scenen som sig själva och där två av dem uttryckte nazistiska åsikter. Efter rånet i Kisa och polismorden i Malexander senare samma år tog debatten ny fart liksom år 2001, efter Folke Rydéns tv-dokumentär om ”Sju tre” och polismorden. Vem bar ansvaret, var det fel och naivt av Norén, Stenberg och Riksteatern att tro att tolerans och samtal skulle kunna leda till förändring.


Jag tror inte att tv-serien ”Smärtpunkten” kommer att få debatten om ”Sju tre” att flamma upp igen. Inte för att frågan blivit mindre aktuell, tvärtom är ju kriminalitet, lag och ordning ständigt på tapeten. Men i Sanna Lenkens regi är ”Smärtpunkten” framför allt ett drama som ger alla inblandade en chans. Vi följer den konstnärliga processen parallellt med den mänskliga som mer handlar om klass, kultur och skilda perspektiv än om fel och skuld.

Serien bygger på Elisabeth Åsbrinks bok från 2009 med samma namn och skildringen är bred. David Dencik är fenomenalt bra som Norén, samma mjukhet i framtoningen, ett sätt att tala enkelt som lugnar och samtidigt självklarheten i att han drar när de andra måste vara kvar. Producenten Isa Stenberg är den som alltid är där och blir tagen i anspråk av alla. Hon transkriberar dagens samtal som är utgångspunkt för nästa dags arbete, skjutsar, fixar och ordnar med allt. Pådrivande i projektet samtidigt som hon alltmer våndas över vart det är på väg. Maria Sid är mäktig i rollen som pålitligt kompetent och inåt tvivlande.


För våldet finns där så påtagligt från början. Fångarnas anspänning som en väntan på sorg. Vad ska hända om de verkligen åker på turné. Och vad ska hända med dem när teatern är över? Birgitta på kriminalvården (Cecilia Milocco) är emot att de lämnar anstalten men rundas av sin chef som varken lyssnar på henne eller på producenten Isas välgrundade oro utan i stället kommer överens med Lars om att fortsätta.

Att våga vidröra verkligheten som den ser ut, framhåller seriens Norén som teaterns uppgift. Retoriskt har det syftet fört en ny politik till makten i dag. ”Smärtpunkten” i tv avtäcker något annat, hur sammansatt en människa fungerar och hänger ihop och framför allt, hänger samman genom sin relation till andra.


Fotnot: ”Smärtpunkten” har premiär på SVT Play den 19 april och SVT1 den 21 april.

Café Bambino – Varför är vi glada att Barbie fick en mus?

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.