TV4 snart mer hatad än kvällstidningarna

Kanalens ökade reklammängd får blodet att koka hos svenskarna

TV4-bashing har snart tagit över kvällstidningsbashing som svenskarnas favoritsyssla. Under fotbolls-EM har det twittrats lika mycket spydigheter och rent förakt mot TV4 som mot Mikael Lustigs stolpfadäs. Roten till upprördheten är naturligtvis reklamen.

Hösten 2010 klubbade riksdagen igenom nya regler som ökade TV4:s tillåtna reklamtid med 30 procent. Det räckte dock inte för att mätta annonsörernas till synes obegränsade efterfrågan – samtliga reklamkanaler har i princip varit helt slutsålda på reklamtid sedan tre år tillbaka (en mediebyråchef, som förmedlar reklamutrymme för sina kunders räkning, sa nyligen att han vill se ytterligare ökning av den tillåtna reklamtiden på 30–40 procent).

Frågan är hur länge tittarna står ut. Sant är att tv-tittandet i Sverige är fortsatt högt men samtidigt är de reklamfria alternativen fler än någonsin. Det vet TV4, som trots sina miljardvinster förbereder sig för sämre tider – vilket inte minst märks på det storbråk som brutit ut om försämrade villkor för personalen på det nystartade Nyhetsbolaget.

En färsk undersökning visar dessutom att blott 8 procent säger sig se hela reklamblocket på tv, medan 36 procent byter kanal. ”Säger sig” är dock de bärande orden i denna mening – för trots att ”ingen” ser reklam vet alla vem Ica-Stig är. Precis som med kvällstidningar alltså. Ingen säger sig läsa dem, men alla vet vad som står i dem.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.