Korolys kostymer nästan levande

30 år av teatersömnad ställs ut

Charles Koroly

Charles Koroly har varit verksam kostymör och scenograf i närmare trettio år och arbetat med de flesta regissörer på i princip alla stora teater i landet. Kreationerna är ofta iögonfallande, arbetet minutiöst och varje kostym, i bästa fall, vill vara sitt eget drama. På Dansmuseet i Stockholm har nu en utställning, eller installation av Koroly öppnats, där kostymerna trängs i rummet med varsin adresslapp fästat där avsändaren (pjäs, regissör, skådespelare, år) anges.

Att röra sig i rummet innebär en försiktighet, det är som de kan börja röra på sig, kostymerna uppträdda på sina dockor och vertikalt belysta av en lodrät ljuskäpp intill. Den särskrivna titeln på utställningen, Koroloys kostym drama, sammanfattar idén, där den ursprungliga teaterföreställningen i varje kostym rymmer ett annat drama, eller en aspekt av det ursprungliga dramat.

Här finns kostymer från Markisinnan de Sade eller Misantropen (Dramaten, regi Ingmar Bergman) eller några av de utrymmeskrävande skapelserna för Bröderna Lejonhjärta på Stockholms stadsteater. De möten som uppstår mellan dessa olika ursprungspjäser skapar ett otal nya dramer, allt tack vare kostymerna.

Utställningen pågår till den 2 september.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.