Guido-täbbsar håller hov

Gänget från ”Kungarna på Tylösand”.

DOKUSÅPA

I går premiärvisades Kanal 5:s nya storsatsning Kungarna av Tylösand, samtidigt som säsong två av Jersey Shore drog i gång på MTV. Om ni undrar så är det exakt samma programformat: Åtta tjugofemåringar super och pippar i ett hus på en småsunkig badort. Det är klassisk dokusåpa och skulle kunna förväxlas med hundratals andra om det inte vore för att bägge programmen har ett mycket specifikt bevakningsområde.

De har nämligen lyckats exploatera en av de allra sista subkulturerna.

På engelska kallas de Guidos.

På svenska har de fått de rara namnen Täbbs eller Partille-Johnnys.

Uttrycket ”guido” är i grunden inte särskilt mycket mer nyanserat än ”blatte” och var ursprungligen ett nedsättande namn på italienare i New Jersey. Men med tiden har guidos blivit en självmedveten grupp ungdomar som stolt pumpar näven i luften och väljer sina Ed Hardy-tröjor med omsorg.

Täbbs har fått sitt namn från den sant medelklassiga förorten Täby och Partille-Johnnys är enligt legenden uppkallade efter en verklig person från Partille som hette just Johnny.

De lyssnar på trance, slickar håret bakåt med så mycket vax att de ser ut som mangafigurer, har manligt dekolletage ner till naveln, tunna tshirts över välpumpade och brun­utansolade bringor och festar som om det inte fanns någon morgondag. Om man tänker sig Basshunter och Daniel Collert på bartömning i Åre så får man en ganska bra bild, för det intressanta med guido-täbbsen är att de är en sorts folklig parodi på bratskulturen.

Såna subkulturella ironier har uppstått förut. Modsens preppymode var brittiska arbetarungdomars sätt att härma klädkoden på amerikanska Ivy League-universitet.

Jersey Shore har anklagats för att håna italienska amerikaner, annonsörer har dragit sig ur och visst är programmet smaklöst. Men just den ogenerade smaklösheten är guidosarnas adelsmärke.

En oerhört mycket roligare livsstil än hipsterkulturen, medelklassens svar på bratsen, som enbart handlar om att bevisa sin goda smak.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.