Utan Tiktok skulle inga koraner brännas upp

Salwan Momika provocerar mer och mer – och får betalt av sina tittare i realtid

När Salwan Momika bränner koraner direktsänder han det på Tiktok, där tittarnas gåvor strömmar in.

När koranbrännaren Salwan Momika inledde sin aktion på Lidingö häromveckan sändes det hela live på Tiktok. Med händerna fulla av mobiltelefoner filmade hans medhjälpare hela förloppet. Flera konton användes för att maximera räckvidden. I samma sekund som sidorna fattade eld syntes emojis på skärmen. De symboliserar de virtuella gåvor tittarna ger honom via Tiktok. De fortsatte strömma in, Momikas intäkter tog honom upp på plattformens topplista. Tittarnas gåvor går att konvertera till tusentals riktiga svenska kronor rakt ner i Momikas ficka. Tiktok går inte lottlösa – de tar 50 procent i provision på koranbrännarens intäkter.

När detta skrivs har Salwan Momika ansökt om att få genomföra tolv koranbränningar runt om i landet. Givet hur inkomstbringande de tidigare sändningarna varit, kommer ett tiotal till att fylla Momikas Paypal-konto över gränsen för skattskyldighet i Sverige. Tiktoks profit på koranbrännandet hamnar dock på Caymanöarna; företaget slussar vidare sina intäkter dit. Där har varken den svenska skattmasen eller säkerhetspolisen insyn, så de eventuella intressen som sponsrar Momika är och förblir hemliga.


Om/när de nya koranbränningarna genomförs, kommer livesändningen från exempelvis Örebro att dyka upp på alla Tiktok-skärmar i Närke. Planen att, som Rasmus Paludan, regionalisera koranbrännandet är en medveten, viral strategi. Tiktok-plattformen är programmerad att rikta live-innehåll mot användare i närheten av den telefon som sänder det. I Singapore har det gjort att livestreamers i princip har ockuperat en bro i en välmående stadsdel; de vill komma in i den rika demografins Tiktok-flöde och ta del av deras allmosor.

Momikas lukrativa livesändningar är en självuppfyllande profetia.

Salwan Momika söker uppmärksamhet och pengar från de ute i landet som gillar hans provokationer mot muslimer. De kan sitta i välmående stadsdelar och med identiteten skyddad av Tiktok belöna Momika i realtid. Deras gåvor kan synkroniseras så att de dyker upp exakt när koranbrännaren tar fram baconpaketet. Det visar för Momika, men också för Tiktok, precis vad som håller tittarna kvar.


På Tiktok tittar miljontals människor varje dag på så kallade ”NPC-streams”. NPC betyder ”non-playable character” och är en dataspelsterm för karaktärer som gör exakt det de är programmerade till. De kan repetera samma fraser om och om igen, eller göra samma rörelser hundratals gånger. NPC-livesändningar på Tiktok går ut på att någon filmar sig själv och låter sig styras av vad de som ger pengar skriver i livesändningens kommentarsfält: Säg det, gör så. Någon låter sig styras som Miles Morales i Spiderman på Times Square, en annan säger de flirtiga repliker hennes virtuella sugar daddys vill höra.
Salwan Momikas lukrativa livesändningar är en självuppfyllande profetia. Samtidens medielogik kräver innehåll som provocerar ordentligt – folk scrollar förbi om du inte bränner en koran. Eller visar muffen. Linda Skugges sexposerande Onlyfans-tiggeri och Momikas ”klä-in-koranen-i-bacon”- trams är samma skit, annat namn. Varken Skugges nakenvideor eller koranbrännarens cirkuskonster har med frigörelse eller frihet att göra. Det är effektsökeri i perfekt symbios med smygtittaren och plattformen som lever på peepshowen.


Momika tar ut svängarna i ord och handling för att få fler och större gåvor; det senaste tricket är att tända en cigarr med den brinnande koranen. Skugge får såklart inte drag under galoscherna om hon sitter pandasminkad och liveläser ur ”Fittstim”, även hon måste hela tiden öka insatsen.

Den värdeskapande uppmärksamheten motiverar alla konsekvenser – för närstående eller samhällets strukturer, Cashen ska in och vaddå – det är väl ett fritt land, eller?! Så varför skaffa sig ett vanligt kneg; att provocera sin samtid för inflytande, pengar och makt är ju så mycket enklare. Och roligare.

Det skulle också vara intressant att höra om det finns någon bortre gräns för vad Tiktok kan tänka sig att monetarisera.

Brännandet och poserandet är inte problemet; både aktivisten och clownen har en självklar plats i ett öppet samhälle. Men när livesändningar om den svenska socialtjänstens påstådda bortförande av barn spreds, fick även dessa kreatörer gåvor när de uttalade fatwor över Sverige. TV4:s reporter knackade häromdagen på för att få en kommentar om koranbrännandet på plattformen av Tiktoks svenska kommunikationschef Parisa Khosravi. Trots att hon syns gå förbi bakom glasdörren, ljuger hennes medarbetare och säger att ”hon inte är där”. Det nya medielandskapets härskare ignorerar alla svåra frågor. De tycker att deras plattformar bara speglar samhället, att vi inte kan skylla polarisering, splittring och nedåtgående spiraler på deras affärsmodell.


Det är dock osannolikt att Salwan Momika bränt koran efter koran om inte Tiktok stått för spridningen till miljontals skärmar. Nivån på intäkterna för honom och Tiktok är inte uppseendeväckande, men med pengar följer ansvar. Här uppstår frågor.
Det skulle också vara intressant att höra om det finns någon bortre gräns för vad Tiktok kan tänka sig att monetarisera. Ser företaget något problem i att dra in pengar på innehåll med direkt koppling till terrorhotsnivån i Sverige? Pengarna går uppenbarligen till koranbrännarens bensin, mobilsurf och megafon. Och bränsle, internet och en röst räcker för att tända gnistan. Eldstormen fixar, som vanligt, Tiktok och de andra.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.