Italienskt helvete

Scen ur filmen ”Gomorra” som har premiär i Sverige den 26 november på Stockholms filmfestival. 9 januari går den upp på Folkets bio.

Det sägs att det är omöjligt att spela in maffiafilmer utan att på ett eller annat sätt blanda in den verkliga maffian. Det kanske stämmer. Sällan har i alla fall en maffiafilm varit så insyltad i verkligheten som Matteo Garrones filmatisering av Roberto Savianos Gomorra, inspelad på plats i Neapelmaffians starkaste fäste Casal di Principe.

Två av skådespelarna, Giovanni Venosa och Bernardino Terracciano, har redan gripits för samröre med den allt blodtörstigare Camorran och i filmen springer två andra amatörskådespelare runt i de verkliga ruinerna av den villa maffialedaren Walter Schiavone byggde som en kopia av Al Pacinos kåk i Scarface och skriker: ”I’m Tony Montana! No, I’m Tony Montana!”

Det kan bli en historisk filmscen.

Aldrig tidigare har maffiafiktionen och maffiaverkligheten mötts i en så förnedrande uppgörelse framför kameran. I Gomorra avrättas nämligen all maffiaromantik med ett osentimentalt nackskott. Inte ens familjelojaliteten har någon plats här. Garrone skildrar Neapel som vi är vana att se Tjetjenien eller Kosovo. De flagnande betongkomplexen och dess gympabrallebefolkning befinner sig i en krigszon som sett 10 000 döda på 30 år.

Gomorra måste vara den sämsta reklamfilm som någonsin gjorts för Italien. Efter att filmen hyllades i Cannes har den italienska högerpolitikern och skådespelaren Luca Barbareschi krävt att tio filmer som visar en positiv sida av landet måste göras för att återställa balansen.

Tio räcker inte.

I en nyckelscen pekar bossen som försörjer sig på att gräva ner giftigt avfall ut över de neapolitanska vetefälten och säger:

– Det är såna som jag som fått in det här landet i EU.

För trots dödsoffren är Gomorra ingen krigsskildring. Det är ett ekonomireportage om den friaste marknaden av alla som förgrenar sig långt bortom morden i Casal di Principe. I sin skildring av maffian som arbetsgivare, pensionsförvaltare, investmentbank, entreprenör och miljöbov blir Gomorra en bild av ett hyperkapitalistiskt helvete. Ett helvete som förser resten av Europa med billigt mode och billigt kokain.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.