Hunger efter kunskap under ramadan

Uppdaterad 2016-07-06 | Publicerad 2016-07-01

Muhammeds tystnad lär ut genom kroppsliga erfarenheter

Salim Bachi. Foto: J Sassier, Gallimard

Långa dagar och korta nätter är svenska sommarens magi. Men för alla svenskar som håller ramadan och ska avstå från mat och dryck från soluppgång till solnedgång är magin en utmaning.

I skärpunkten mellan meteorologi och trosuppfattning växer frön till förståelse för religion som kulturyttring. Varje religion är både ett sätt att förhålla sig till det transcendenta, det bortomsinnliga – och samtidigt en praktik som utövas med kroppen.

Salim Bachi är en fransk-algerisk författare vars historiska roman Muhammeds tystnad (2008) nu kommer ut i svensk översättning. Romanen består av fyra delar i jag-form där fyra olika personer som stått nära profeten berättar om olika perioder av hans liv.

Den rika änkan Khadija var Muhammeds första hustru och hennes berättelse berör tiden kring uppenbarelsen av den nya religionen. Jag läser avsnittet med stort intresse eftersom jag som har mina rötter i judendomen men i vuxen ålder konverterat till kristendomen alltid undrat över hur den tredje monoteistiska religionen, islam, växte fram.

Salim Bachi betonar i romanen att Muhammed var väl bekant med både judisk och kristen teologi. Muhammed förkastade den kristna treenighetsdogmen eftersom han ansåg att den stred mot monoteismens själva idé, att Gud är en.

Däremot ansåg han, till skillnad från judiska lärda, att Jesus var just den Messias som Gamla testamentet utlovat. På det sättet avgränsades islam och fick sin egen identitet som monoteistisk religion.

Abu Bakr var nära vän till profeten och fadern till Aisha, Muhammeds yngsta hustru. Hans berättelse handlar om den turbulenta perioden efter profeten Muhammeds död och konflikter kring andligt arv och ledarskap. För den som vill förstå dagens motsättningar mellan sunni- och shiamuslimer ger romanens andra del tankeväckande ingångar.

Khalid ibn al-Walid fick av profeten Muhammed tillnamnet ”Guds svärd”. Han var en krigare vars öde påminner om kristendomens Paulus: en som strider mot den nya tron för att därefter omvända sig och bli dess största förkämpe.

I den fjärde och sista delen förs berättelsen fram av Aisha, en vördad och komplex kvinna som tog en aktiv politisk och militär roll i utvecklingen av islam. Vi möter henne på ålderns höst när hon sammanfattar sitt liv och äktenskap med profeten.

Salim Bachi tar sig an kontroversiella ämnen och romanens titel, Muhammeds tystnad, vill understryka att de fyra rösterna talar i fiktionens rum, nära ett översinnligt andligt epicentrum. Just därför skrivs de kroppsliga erfarenheterna fram så intensivt, tänker jag. Våldet och sexualiteten, döden och kärleken gestaltas med poetiskt målande språk som är uttryckligt inspirerat av klassisk arabisk poesi.

Muhammeds tystnad är inte lättläst, och det beror inte på översättningen som på ett skickligt sätt överför originalets liksom arabiskfodrade franska språkdräkt. Romanen kräver förkunskaper i islams historia. Förordet av islamologen Jan Hjärpe är fängslande och tänkvärt men för kort – såsom sommarnatten är för kort för den fastande då den vill mätta sin hunger efter kunskap.

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln