Vad får ett offer känna?

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-24

Peter Pohl.

Skuld eller oskuld? Vara oskuld, bli skam, skändad. Njuta, fnittra, längta. Nej. Hur ska ett riktigt offer uppträda? Vägra vara offer. Förövare, offer – får det vara skönt? Kan man tycka om samtidigt som man blir manipulerad eller tvingad? Vill, måste inte, måste, vill inte.

Det ska till en författare av Peter Pohls rang för att klara av en så komplex tematik som turneras i ungdomsromanen Nu heter jag Nirak. Den handlar om Karin som snart fyller fjorton år och bor med sin mamma Agneta. Karin har en låtsassyster, eller en skyddsängel – Nirak – som pratar genom henne, vakar över henne, och som hon pratar med. I särlingen Karin och mammans tillvaro träder en charmig och muskulös man in. Gymnastikläraren Roland, Agnetas nya pojkvän. Karin tycker att han är snyggast på jorden. Och han – tycker att Karin är attraktiv.

Så inleds en berättelse om sexuella övergrepp: vuxen man och flicka. Och om människor omkring dem som ser och inte ser: en mor, en far, en ny styvmamma och hennes son, skolkamrater, lärare. Nirak förlorar under berättelsens gång alltmer kontakten med Karin. Eller är det Karin som mister en sorts närhet till sig själv? Den hon var, är, har blivit.

Det riktigt starka i Pohls roman är vägran att hoppa över Karins lust och njutning. Den som är fäst vid hennes kropp. Som glitter, glädje. Den gestaltas språkligt; Karins längtan, hetta efter hud och kyssar. Och samtidigt rymmer språket också manipulationerna, ovarsamheten, den vuxna mannens våld. Mannen som aldrig säger nej. Karin som snart börjar vilja allt som Roland vill att hon ska vilja. Den yttersta skammen? Inte att ha utsatts för övergrepp, utan att ha känt lust: ”Javisst, han tvingade mej, han utnyttjade mej, säg vad ni vill, men det var skönt”. I den enda kontrollen ett barn kan ha, den egna njutningen, ska alltså skammen bygga bo. Då finns det inga skyddsänglar. Men i kroppen bor lusten och rätten till sin kropp och kroppens rätt och raseri förtvivlan lycka. Och allt är sammantaget så mycket större än Roland. Alla rymder oceaner stjärnhimlar regnbågar tjärnar sommarnätter vintermorgnar rädslor solrosor strass städer och dagar som finns i en flickas kropp. Flicka betyder yttrandefrihet.