Mode för både in- och utsidan

Publicerad 2014-06-13

Bok om klädtrender under det senaste århundradet gör ingen djupare analys

Vi tar nästan för givet att konst, musik och film förändras med världen - och dessutom bär kraften att förändra den. Men hur är det med mode? Gjorde de uppslitna korsetterna och brända bh:arna slut på kvinnoförtrycket? Fick de borgerliga fransmän som började klä sig i kostym efter revolutionen tillgång till aristokratins privilegier? Och kommer 2000-talets våg av ekologiskt mode verkligen rädda planeten?

Karina Ericsson Wärns bok Banbrytande mode ger inga entydiga svar på de frågorna - men den innehåller en del ledtrådar. Under kapitelrubriker som Makeup (och hatt) som protest, eller Kurtisanen, korsetten och Vivienne Westwood samlas här berättelser om de uppfinningar och attitydförändringar som gjort att modet tagit kliv framåt.

Boken är anekdotisk, den samlar intressant information om till exempel blixtlåsets tillkomst och Miuccia Pradas bakgrund som doktorand, mimare och aktivist på barrikaderna. Men den innehåller tyvärr inget teoretiskt ramverk som skulle tillåta djupare analyser. Ericsson Wärn gör inte heller tillräckligt långtgående kopplingar till 1900-talets sociala, kulturella och politiska utveckling, för att modet verkligen ska få en plats i dess historia. Jag saknar dessutom en del kritiska följdfrågor.

Samtidigt får Banbrytande mode mig att tänka på mina tonår, den tid då jag först började fundera på om mode kunde ha någon vidare betydelse, bortom habegäret och ruset som präglade varje inköp. Och just då hade boken varit en fantastisk ögonöppnare. Här hade jag ju hittat starka kvinnor - från Katharine Hepburn till albanska Sworn Virgins - som vägrar klä och bete sig utifrån sitt sammanhangs konventioner. Här hade jag kunnat läsa om kreativa modeskapare, från Elsa Schiaparelli till Dries Van Noten, som oberoende av ekonomiska omständigheter ser till att skapa kollektioner de verkligen står för. Och här hade jag fått bekräftelse på att mode inte alls bara är yta - utan faktiskt kan förändra människor både på in- och utsidan.

Så känner du någon ung, kanske lite osäker 13-åring som just den här sommaren väldigt gärna vill klä sig i trendig byxkjol, streetig ryggsäck och fulsnygga skor - men som kanske behöver fundera lite över varför just de objekten känns så lockande precis just nu - se till att ge honom eller henne ett exemplar av Banbrytande mode. Förhoppningsvis blir det en början för någon som sedan själv kan läsa, gräva och tänka vidare.