Medelklassen – i en klass för sig

Publicerad 2013-09-23

Småputtrigt försonande av Helena von Zweigbergk om en klass som inget biter på

Helena von Zweigbergk (född 1959), författare och journalist.

Vad kan rubba medelklassen?

Leo Tolstojs roman Uppståndelse (1899) skildrar en vit medelålders man som en vacker dag väcks till insikt om sina privilegier. Denna insikt får honom att se på samhället med friska ögon och solidarisera sig med det förtryckta folket. På grund av romanen blev Tolstoj exkommunicerad, utsparkad, från rysk-ortodoxa kyrkan.

Sedan glömdes romanen bort, och det vi minns av Tolstoj i dag är att han skrev Anna Karenina, en melodram om rika och bortskämda överklassfamiljer.

Helena von Zweigbergk är inte Leo Tolstoj, men hennes nya roman Än klappar hjärtan får mig ändå att tänka på den barfota grevens litterära arv.

Precis som i Anna Karenina följer vi tre familjer som alla är olyckliga på var sitt sätt. Astrid har levt hela sitt vuxna liv känslomässigt avstängd, med ett inkapslat värkande kärlekssvek i sig. Sandra sitter fast i en dysfunktionell relation med ett alkoholiserat före detta geni. Lena drabbas av en aggressiv cancerform. Von Zweigbergks hela författarskap har en tydlig tendens. Hon framhäver försoning som ett eftersträvansvärt tillstånd. På slutet ska alla karaktärerna dit, hur mycket smärta de än mött på vägen. Och eftersom alla karaktärerna är så tydligt placerade i den urbana medelklassen blir till slut bilden av en i sina privilegier orubblig klass överväldigande.

Inget biter på dem. Inte ekonomiska svårigheter - man har ju släktingar med ekonomiska resurser. Inte äktenskapskriser - man kan ju sälja femrummaren och köpa en tvåa till sig själv. Inte ens sjukdom och död får dem att helt tappa fotfästet.

Jag tror att just denna äppelkindade orubblighet gör att von Zweigbergks författarskap stannar på en lagom puttrande nivå. Mättar läsarna, dunstar fort bort. Vilket är synd. von Zweigbergk har ett osvikligt öra för alla klappande hjärtan och ett språk som bär. Men jag önskar att hon lämnar Anna Karenina-estetiken bakom sig.

Att hon nästa gång skriver medelklassens död - och dess uppståndelse till större medvetande.

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.