Omänskligt pris för billiga tomater

Publicerad 2014-04-09

Ann Lagrhammar (fldd 1965). Foto: Nadja Hallström

Burkarna med krossade tomater står staplade, köp tre för tio kronor.

Alla vet varför de är så billiga. Tomaterna skördas på odlingar i södra Europa av gästarbetare som jobbar orimligt långa dagar, får extremt låga löner och tvingas betala arbetsgivaren för skjutsen mellan barackerna och växthusen. Deras misär håller priserna nere, deras uppoffringar gör att vi kan unna oss lite mer. På det sättet växer de globala orättvisorna. På samma kvist som tomaterna.

Men vad ska vi göra av denna kunskap?

Ann Lagerhammars nya roman, Tusen tranor, inleds med en formulering som är skoningslös i sin exakthet: ”Någon ropade, en hund skällde, himlen ovanför smattrade och slog.” Himlen ovanför, det är plasten över växthuset där huvudpersonen Amos skördar tomater i femtio graders värme. Han är en av dem som tagit sig till Europa från Afrika, i skrangliga båtar och ovanpå fullpackade lastbilsflack, genom öknar och hav, genom död och svek.

Lagerhammar använder, precis som i sin förra roman Olyckan, kollisionens kronotop som utgångspunkt. Amos har tagit sig till Sverige i en lastbåt, han vacklar omtumlad ut i natten och blir påkörd av romanens andra huvudperson, affärsjuristen Eva. Två skilda världar möts. Eva lever i materiellt överflöd men är känslomässigt uttorkad. Amos är utblottad men flödar av empati.

Tusen tranor är en roman som har många ärenden och tar många risker. De rikas rikedom är en form av skuld. Skulden har ackumulerats under årtusenden av orättvisa och förtryck, av kolonial utsugning och kamp om naturresurser. Historien bakom de billiga tomaterna är lång, komplicerad och blodig. Att försöka reglera skulden genom att låta två människor mötas och försonas i fiktionen är en vanligt förekommande frestelse.

Lagerhammars roman räddas av hennes språk. Tätt vävt, osentimentalt och precist försätter det läsaren i en existentiell fångenskap. Fjättrad lyssnar man på Amos historier och när den dramatiska upplösningen kommer drabbas man av bländande vrede.

Kanske kommer man inte att förändra världen. Men man kommer definitivt att sluta köpa billiga tomater.