Hur blind är en turist?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-10-07

"Innehavaren av detta intyg har genomgått behandling i "Swedizer", och därigenom erhållit en svensk identitet."

Står det på ett litet kort som besökaren får vid entrén till Tourist Class på Malmö konstmuseum, en utställning på temat turism, med tolv samtida konstnärer. Detta efter att ha passerat genom Carl Michael von Hausswolffs Swedizer/Danizer, en gränsportal i stil med de som finns på flygplatser. Vid utpassagen erhåller besökaren ett motsvarande kort, förklarande att man "herved erhvervet en dansk identitet".

Hausswolffs portal har några år på nacken, liksom Pål Hollenders sexköparvideo Buy Bye Beauty och Annika Karlsson Rixons fotoserie Turismer som också visas på utställningen. Visst platsar verken, men många har nog redan sett dem.

Mer spännande känns österrikaren Hans Schabus Western, en videofilm visande honom själv under en närmast freudiansk turistfärd genom Wiens kloaker. Vad döljer sig i Österrikes undermedvetna? Den som har sett Den tredje mannen känner igen sig, liksom den som har seglat optimistjolle.

Schabus film föräras ett eget bås, vilket inte gäller de övriga videoverken på utställningen, av marockanen Mounir Fatmi, palestiniern/tysken Kamal Aljafari och Annika Ström. Synd, eftersom lokalen är i ljusaste laget. Men Fatmis två filmer, Rainmaking (bygger på en islamsk bön om regn) och Less expensive earth (strandturism i närgånget och paparazzosuddigt foto) är vassa och suggestiva.

I efterföljd av Albert Speer - den ångerfulle nazisten som slukade reselitteratur och på fängelsegården i Spandau stegade upp avståndet mellan platserna han läste om - radar Andreas Gedin upp en samling reseböcker på en hylla. Är det möjligt att turista utan fysisk förflyttning? Är det möjligt att förflytta sig överhuvudtaget, mentalt sett? Ett enkelt och effektfullt verk, men Speers dagböcker är svårslagna.

Anna Kleberg agerar turistbyråfotograf åt Legoland (intressant), Maria Hedlund visar tekniskt perfekta men säreget hjärndöda safarifoton från Afrika (roligt) och de båda kuratorerna Lars O Ericsson och von Hausswolff bidrar med en maffig och baudrilliardsk videoprojektion, Sites blinded by sights, av turistmålens borttonande under lager på lager av representationer.

Och ja, visst är turismen problematisk. Vi ser inte världen för bara eiffeltorn och vi blir lätt varse den usla tandstatusen söderöver. Och får dåligt samvete.

Det är möjligen också det som är problemet med den eljest utmärkta Tourist Class. Man känner igen sig, man håller med, sedan går man ut och kollar in Turning Torso och de charmiga invandrarbutikerna i Möllevången.

Konst

Petter Lindgren

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.