Bilkraschen som mördar planeten

I morgon samlas biljätten Volkswagens styrelse för ett möte. De har att prata om.

Koncernchefen Martin Winterkorn har redan fått gå. Varenda dag den här veckan har aktien stortappat och över 250 miljarder kronor i börsvärde har försvunnit. USA hotar med böter och både den tyska och sydkoreanska regeringen har inlett sina egna utredningar.

Det är en skandal av orimliga proportioner som nu rullas upp, och hela bilbranschen håller på att dras med.

Vad är det som händer?

Mjukvaran lurar utsläppstester

Volkswagen har låtit installera en mjukvara i sina amerikanska dieselbilar som gör att de klarar sig igenom ­utsläppstester med utstuderat fusk. Mjukvaran känner av när bilen testas för utsläpp, och när testet är över släpper ­bilen ut upp emot 40 gånger mer kväveoxid än i testlaboratoriet.

Saken uppdagades i måndags och i ett första skede talade man om att 500 000 bilar har manipulerats i syfte att få i gång dieselförsäljningen i USA. Nu har siffran höjts. 11 miljoner bilar över hela världen har utrustats med fuskmjukvaran.

Försäljningen av dieselbilar har ökat och argumentet för att köpa en har ofta varit att de förorenar mindre. Men kväveutsläppen är redan ett stort hot mot luften i storstäderna och dieselbilarna har kopplats ihop med blodproppar, cancer, övergödning och försurning.

En miljon ton i ökade utsläpp

Enligt en analys i tidningen The Guardian har Volkswagen genom sitt fusk ­årligen ökat utsläppen av förorenande kväveoxider med en miljon ton.

Det motsvarar de utsläpp alla kraftverk, alla fordon, all industri och hela jordbruket i Storbritannien gör tillsammans på ett år.

I veckan avsatte biltillverkaren motsvarande 60 miljarder kronor – dubbelt så mycket som den svenska regeringen höjer skatterna med nästa år – för att hantera utsläppsskandalens effekter. Det är en kostnad som de allra flesta bedömare tror kommer att öka. Rejält.

Volkswagen-skandalen är en berät­telse om cyniskt fuskspel och lögner och skulle som sådan kunna fungera som filmthriller.

Men det handlar också om planetens överlevnad.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.