ICKE GODKÄNT

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-05-26

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Betyg hör inte hemma i ettan Jan Björklund borde veta att en sjuåring inte förstår vad ett ”godkänt” eller ”icke godkänt” betyder.

Från och med i höst kommer många av landets sjuåringar att stämplas med ett ”godkänt” eller ”icke godkänt”. Det är innebörden av det beslut som riksdagen fattar på onsdag nästa vecka. Då blir det tillåtet för lärare att dela ut betygsliknande skriftliga omdömen till elever redan i första klass.

Stark kritik

Regeringen tycker att den information som lärare i?dag ger elever och föräldrar vid utvecklingssamtal är för otydlig. Lösningen kan bli skriftliga omdömen som formuleras som betyg. Kritiken mot förslaget är stark. Både oppositionen, Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund och Sveriges skolledarförbund motsätter sig den här typen av betygsliknande omdömen.

Det främsta argumentet är förstås att betyg inte hör hemma i skolans tidiga årskurser. Regeringen skapar en skadlig betygsstress. Till och med Jan Björklund borde veta att en sjuåring inte förstår vad ett ”godkänt” eller ”icke godkänt” betyder. Inte heller kan en sjuåring förväntas förstå vad som är skillnaden mellan att få sina kunskaper betygsatta och att bli betygsatt som individ.

Betyg på olika grunder

Beslutet som riksdagen fattar på onsdag kommer att leda till större skillnader mellan olika skolor, beroende på vilka val den politiska ledningen i kommunen och enskilda rektorer gör. Eftersom det inte finns några kriterier för hur de betygsliknande omdömena ska sättas kommer de att sättas på olika grunder i olika delar av landet.

Det är också problematiskt att använda ett betygssystem som är menat att mäta kvalitativ kunskap (analysera varför Uganda är fattigt) när man ska bedöma de första skolårens kvantitativa kunskapsinhämtning (räkna upp 10 afrikanska länder).

Frågan är varför regeringen är så ivrig att driva igenom beslutet. De flesta är överens om att det behövs breda uppgörelser kring skolan?–?en skola som görs om dramatiskt vid varje politiskt maktskifte vill ingen ha. Nu saboterar regeringen möjligheterna till en bred uppgörelse i riksdagen om betygen.

Utmanar lärarkåren

Man kan också undra varför regeringen bestämt sig för att utmana hela lärarkåren. Varför vill man så gärna driva igenom något som lärarfacken är emot?

Genom att tillåta den här typen av betygsliknande omdömen duckar regeringen för en ordentlig debatt om i vilken årskurs skolan ska börja ge betyg, men tar samtidigt ett steg närmare att införa dem redan i första klass.

En sak är i alla fall säker: det blir en pedagogisk utmaning för många lärare i höst att förklara för sina elever att det som ser ut som ett betyg, och låter som ett betyg, inte alls är ett betyg.

JJ

Följ ämnen i artikeln