En tuff brud – med budgettak

Billigt gin, tv-spel, löparskor, handeldvapen och makaroner med ost. I ekonomiska kriser ökar försäljningen av dessa produkter i USA. Hårda tider kräver hårdare manlighetsideal. Eller så är det bara en konsekvens av att många män blir arbetslösa.

I svåra tider är det hur som helst mycket som hårdnar. Jämför svenska politikers image för fyra år sedan med hur de försöker framställa sig i årets valrörelse.

2006 blev Fredrik Reinfeldt ­populär med hundögon, mjuka tröjor och orange ballonger. Till skillnad från ­Göran Persson var han en av de där ”lyssnande ­ledarna”. Reinfeldt åkte ­andet runt, tittade de lågavlönade kvinnorna i ögonen och sa ”jag kan känna er smärta”. Att hans politik sedan inte gynnade dem var en annan sak. Det var viktigt att framställa sig själv som förstående.

Reinfeldts image som ny statsminister byggde på att aldrig höja rösten, aldrig peka ut någon riktning och mest se ut som en ledsen hund (om det över huvud taget gick att få syn på honom). Jämför detta med hur ilsken han lät i årets tal i Almedalen. Det är nya tider.

I dag är finansministern populärare än statsministern. ”Jakt och familjen” listar Anders Borg som sina intressen, ekonomin beskriver han som ett hårt naturtillstånd (”vargavintern”) och han bor i ett ”timrat hus utanför Katrineholm”. Detta är bilden som Moderaterna säljer.

Tävlingen i ledarskap handlar ­inte ­längre om att visa vem som är ”mest lyssnande”, utan om vem som kan ”fatta de ­svåra besluten”. Det är något oklart vilka dessa är. Klart är dock att man kan uppfattas som oerhört duktig alldeles oavsett att arbetslösheten är 9,5 procent.

Ekonomisk kompetens konstrueras som ett opolitiskt knippe personliga egenskaper, inte konsekvenserna av genomförda åtgärder. Vi sägs vilja ha politiker som pekar med hela handen och sparkar med hela foten samtidigt som de visar bilder på ekonomiska grafer.

Mona Sahlin har försökt hänga på. Hon gör utspel om att EU:s stabilitetspakt måste dras åt utav bara helvete på ett sätt som får det att kännas som att det handlar mer om att bygga hennes image som tuff brud med budgettak, än om själva sakfrågan. Det kanske finns bättre sätt:

Billigt gin, tv-spel, löparskor, handeldvapen och makaroner med ost.

Följ ämnen i artikeln