Mejla

Joanna Abrahamsson

Nybyggaranda gör Norrland till Sveriges eget Klondike

Men Norrbotniabanan kommer försent

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Tågräls.
Tågräls.

LEDARE

Nu är det dags att damma av den gamla kampanjsloganen "Vi flytt int" och klä den i framtidstro och hopp. Istället för att oroa sig över utflyttning behöver nu Norrland förbereda sig för en stor inflyttning. Varför bo med familjen i en trång och dyr tvåa på andrahandsmarknaden i Stockholm, när det finns så mycket mer spännande liv med bra jobb och närhet till friluftsliv i norr?

Välkommet klimatbesked

I veckan berättade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att påbörja planeringen för tågsträckan Skellefteå-Luleå. Det är ett välkommet klimatbesked i tider av stora investeringar och många nya arbetstillfällen i norra Sverige, som på till exempel Northvolt, LKAB och Hybrit. Godståg är ett mer miljövänlig transportsätt än lastbil, så fler tågsträckor gör nytta. Sträckan underlättar också för en mer klimatsmart arbetspendling.

- Vi klarar oss inte utan Norrbotniabanan, så det här är enormt roligt och en signal om att regeringen tar utvecklingen på allvar. Det är en viktig del i omställningen mot hållbara transporter. Samtidigt som vi aktivt rekryterar för att få fler att flytta hit är det en utmaning med att snabbt få fler bostäder på plats, säger Olof Nyström, ordförande för Socialdemokraterna i Skellefteå.

Försenat evighetsprojekt

Eneroth hävdar envist att Norrbotniabanan redan hade kunnat vara invigd om inte den moderatledda regeringen hade valt att lägga planerna på is och istället prioriterat ett motorvägsbygge 2006. Tidigare infrastrukturminister Ulrika Messing (S) hoppades på sin tid för en byggstart redan 2010.

Stefan Löfven har dock styrt skutan i snart sju år. Så inte heller nuvarande regering är först på bollen även om det första spadtaget togs 2018, det parlamentariska läget har varit skakigt längs vägen, planering för tågsträckor tar tid och överklaganden är att vänta. Nu hoppas man istället på att allt blir färdigt till 2030.

Regeringen framstår som de är tagna på sängen och det är kanske först på senare tid man på riktigt har förstått vilken enorm tillväxt och nybyggaranda som råder i norra Sverige. Klimatanpassningen öppnar dörren för en ny grön industri och då kan inte samhällsbygget, utbildningssatsningar och en fungerande infrastruktur halka efter. Norrbotniabanan är ett evighetsprojekt som förtjänar att bli klart och det snart.

Av: 

Joanna Abrahamsson

Publisert:

LÄS VIDARE

Vårt land måste våga vilja bli ett mönstersamhälle

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Norrbotniabanan

Norrland

Tomas Eneroth

LKAB

Regeringen

Northvolt

Trafikverket