Musks arrogans visar varför blockaden behövs

Tesla kan ligga bakom att 20 förlorar jobbet

Just nu står Teslas fabrik i Berlin Brandenburg stilla.

Teslas bilfabrik i Brandenburg utanför Berlin står stilla i två veckor. Enligt företaget är det en konsekvens av Huthirebellernas angrepp på fraktfartyg utanför Jemen.

Det kan mycket väl vara sant, eller i alla fall en del av sanningen. Beskjutningen av fartyg i Röda Havet har fått många rederier att lägga om rutten och ta den längre men säkrare vägen runt Afrikas sydspets. Det blir en omväg på tio dagar, till exempel för bilkomponenter från Asien.

Den sortens marginaler finns inte i dagens bilfabriker där lager betraktas som en onödig kostnad. Också Volvo Cars stoppar produktionen i sin belgiska fabrik.

En orsak till

I Teslas fall kan det dock finnas en sak till som stör produktionen, strejken på verkstäderna i Sverige.

I slutet av november blockerade IF Metall leveranserna till Tesla från företaget Hydro Extrusions i Vetlanda. Aluminiumdetaljerna behövs i bilarnas krockskydd, och enligt facket är Vetlandaföretaget ensamma i Europa.

I fredags varslade Hydro Extrusions 20 av sina anställda om uppsägning. Enligt företagets vd Jonas Bjuhr är det en direkt följd av blockaden.

Det finns bara en hake. IF Metall har erbjudit sig att betala konfliktersättning till de som blir övertaliga när affärerna med Tesla stoppats.

– De behöver inte säga upp någon, säger IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä till Dagens Arbete.

Företaget tackade nej

Men Hydro Extrusions har tackat nej. Istället skickar man alltså hem 20 industriarbetare trots att det råder brist på kompetent arbetskraft. Det är svårt att inte misstänka påtryckningar från Tesla bakom beslutet. Det är i alla fall vad facket tror.

– Jag tror att företaget är satt under hård press av Tesla, säger Veli-Pekka Säikkälä.

Tesla och ägaren Elon Musk har visat att man struntar i hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. Man har också visat att man inte bryr sig det minsta om svenska Teslaägare eller om de anställdas krav. Man har organiserat strejkbryteri, rundat blockader och hotat anställda som strejkar med repressalier.

Någon skulle antagligen mena att varslet i Vetlanda pekar på problemen med sympatiåtgärder. Det är ju inte med Hydro Extusions IF Metall har en konflikt.

Blockaden har effekt

Sanningen kan vara den motsatta. Teslas totala vägran att göra upp med facket eller diskutera med statens medlare visar varför rätten till sympatiåtgärder är nödvändig. Och den demonstrativa reaktionen från Hydro Extusions avslöjar att de har effekt.

Båtarna från Asien kommer så småningom att komma fram efter sin resa runt Afrika. Men om Tesla ska få delar från Vetlanda till sin fabrik i Berlin måste företaget tänka om och lösa konflikten med det svenska facket.

Ju fortare det går upp för Elon Musk desto bättre.

Följ ämnen i artikeln