Rätt att gå före

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-14

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Om LO-ledningen nu skulle byta linje och driva att EU ska vänta på alla andra i klimatfrågan så kommer det inte att skapa några nya jobb. Snarare tvärtom.

Bättre järnvägar, mer vindkraft och energisparande. Tuffare miljökrav på flyg och sjöfart. Det är några av punkterna i socialdemokraternas klimatprogram. Ett ambitiöst handlingsprogram som ligger i framkant även internationellt.

14 AUGUSTI 2008. Bättre järnvägar. Mer vindkraft och energisparande. Tuffare miljökrav på flyg och sjöfart.

Det är några av punkterna i socialdemokraternas klimatprogram, som Mona Sahlin och Carin Jämtin presenterade i lördags.

Partiets interna förhandlingar har inte lett till luddiga formuleringar utan till ett ambitiöst handlingsprogram som ligger i framkant även internationellt.

Rådslagsgruppens rapport innehåller politiskt kontroversiella frågor som en kilometerskatt för lastbilar, liksom budgetsatsningar på klimat­investeringar.

Det är också bra att programmet innehåller ett rejält EU-avsnitt med kreativa förslag om grönt regionalstöd och ett nytt klimatdirektiv.

Offensiv behövs i EU

Offensiven i EU lär behövas. Där går branschorganisationen Business Europe i täten för en lobbykampanj mot klimatpolitiken. EU ska inte gå före, heter det. Det blir för dyrt för industrin och riskerar att driva jobben utomlands.

Flera regeringar har redan köpt budskapet. De vill att EU redan i oktober friskriver stora delar av industrin från miljökraven.

Krav på regeringen

Svenskt Näringsliv deltar i kampanjen på sitt sätt, genom att ställa liknande krav på den svenska regeringen. Argumenten känns igen från decennier av motstånd mot miljöbeslut, från skyddet av ozonskiktet till förbud mot cancerframkallande ämnen.

Tyvärr anslöt sig LO:s näringspolitiska chef till samma linje i somras. Då skrev Irene Wennemo under en gemensam artikel med Pappers och Svenskt Näringsliv.

Sverige svarar för mindre än 2 promille av utsläppen, hävdade författarna bland annat. En global överenskommelse måste stå i centrum: ”Klimatfrågan får därför inte reduceras till en inrikespolitisk skönhetstävling”.

Artikeln kritiserade också ”den övertro som i dag präglar politiken för biobränslen i Sverige”. Den rapport som LO beställde till Almedalen går emot hela EU:s system med utsläppshandel, grundbulten i den europeiska klimatpolitiken.

Naturligtvis måste miljöpolitik ta hänsyn till den energiintensiva industrins villkor. I går kom beskedet att Wargöns pappersbruk troligen läggs ned. Men det finns också en stor risk med att vänta och låta andra länder ta täten.

Marknaden svänger fort

Kina chockhöjde i går skatten på tyngre bilar av Volvos och Saabs typ. När marknaden svänger går det fort, och den som inte ställt om får problem. Få menar i dag att det var fel av Sverige att ställa krav på katalysatorer eller på minskad klorblekning av papper.

LO-kongressen stödde nyligen EU:s mål att minska utsläppen med 20 procent till år 2020. Om LO-ledningen nu skulle byta linje och driva att EU ska vänta på alla andra i klimatfrågan så kommer det inte att skapa några nya jobb. Snarare tvärtom.

Det är bara genom att gå före själva som vi kan driva på för ett globalt klimatavtal, sa Mona Sahlin i lördags. Det finns goda skäl för arbetarrörelsen att hålla ihop kring den inställningen.

ME

Följ ämnen i artikeln