Högerskolan – ett brutalt experiment med våra barn

LEDARKRÖNIKA.

Jag läste att när Chile nyss avskaffade samma system blev Sverige ensamt i världen med vinstdrivande aktiebolag i grund- och gymnasieskola.

Ensamt i världen.

Hade ingen aning om det.

Jag visste att Sverige snabbare och hårdare än något annat västland sålts ut och privatiserats de senaste 25 åren, allt från taxireformer till vinster i välfärden. Den extrema privatiseringen kom till i ett folkhem som hade misslyckats med att ge tillräcklig frihet till individen, kombinerat med det nyliberala ekonomiska modet som världen i dag skördar mörkblå och bruna frukter av – ständigt ökande inkomstskillnader skapade bitterhet bland alla som inte klarade konkurrensen på denna sköna fria marknad. Och de som klarade konkurrensen fick stressjukdomar.

Nu är det svårt att göra om och göra rätt. Den nya ordningens privilegierade kelgrisar är rädda att förlora sina positioner och vill helst bygga skyddsvallar mot styvbarnen och de tillbakasatta. Det är klass mot klass, de som har mot de som har mindre. Tanken om solidaritet som egoism är inte bara lika omodern som ett par utsvängda byxor, den är direkt abstrakt, rent av obegriplig i en tidsanda som så länge sagt att det är varje människa för hensjälv.

Men skolan. Skolan är planteringsjorden som hela samhället växer ur. Även den mest silverbakade småborgare borde förstå att svenska skolbarns låga kunskapsnivå i allmänhet även är deras problem. I synnerhet eftersom motsvarande medelklassfamiljers barn i alltfler länder numer är duktigare än deras.

– Sveriges skolsystem har förlorat sin själ, sa OECD-utredaren Andreas Schleicher förra året och orden citerades i måndags av Skolverkets generaldirektör Anna Ekström när hon lämnade över Skolkommissionens delbetänkande till beställaren, utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).

Fast själen förlorades inte. Den såldes ut. Det var inte en enskild friskolereform eller kommunalisering som råkade gå snett, det var en hel ideologi: ett kluster av marknadsreformer som inleddes av regeringen Carl Bildt (M) på 90-talet men som inte stoppades av dem som borde, det tidigare vänsterpartiet och numera mittenpartiet Socialdemokraterna. Politiska val ledde till dagens okunniga, orättvisa och segregerade skola. De enda vinnarna var näringslivet och – kapitalismen i all ära – det är inte tillräckligt när barnen får betala.

Sverige gick längst i världen och inget annat land, trots omfattande studier av det svenska skolsystemet, har tagit efter vår modell, konstaterade Sten Svensson och Daniel Suhonen i Sydsvenska Dagbladet (27 april). Helt enkelt därför att de svenska elevernas resultat sedan 1990-talet sjunkit som en sten i internationella jämförelser.

Nu har Chile slutat med skolsystemet som Augusto Pinochet införde och Sverige är ensamt

i världen med att tillåta vinstdrivande aktiebolag i skolan. De måste bort men de är ändå bara en liten detalj i ett större misslyckande. Det var en hel ideologi som visade sig undermålig, ett såhär i efterhand grovt finansiellt experiment med våra barn och därmed vår framtid.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.