En McFeast, med eller utan kläm på rumpan?

Vittnesmålen inifrån McDonald’s är motbjudande

Big Mac och dåliga villkor?

McDonald's har försökt marknadsföra sig som ett företag där unga blir tagna på allvar, lär sig samarbeta och tar ett kliv ut i vuxenlivet.

Men nu serveras cheeseburgaren med dåliga arbetsvillkor som tillbehör. I alla fall om man frågar de anställda.

Snabbmatskedjan McDonald's har granskats av brittiska public service-bolaget BBC. Unga anställda vittnar om att de bakom disken står inför en obehaglig arbetsmiljö.

En stinkande kultur av sexuella övergrepp, trakasserier, rasism och mobbning har vittnats av mer än 100 nuvarande och tidigare brittiska anställda vid snabbmatskedjan.

När BBC först hörde av sig var de anställa rädda för att berätta om verkligheten. Inte bara av rädsla för att förlora jobbet, utan för att de inte ville bli upptäckta med att ha skvallrat.

Arbetare så unga som 17 år berättade att de blir trakasserade nästan dagligen. En del säger sig leva i konstant rädsla. Trakasserierna kommer inte bara från kollegor. Även cheferna går över gränsen.

En majoritet som jobbar på butikskedjan är unga mellan 17-25 år. För många är det deras första jobb.

BBC började utreda arbetsförhållandena på McDonald’s i våras, efter att företaget skrivit under ett avtal med Equality and Human Rights Commission (EHRC) där de lovade att skydda sin personal från sexuella trakasserier.

Något som kedjan insisterade på att de redan arbetade med. Granskningen visade något helt annat.

Flera av fallen omfattar minderåriga. En 17-åring vittnade om att en kollega tilltalat henne med rasistiska glåpord. En 16-åring sa att chefen bett honom utföra sexuella handlingar i utbyte mot e-cigaretter. En före detta arbetare var 17 år när en chef på en restaurang tog stryptag på henne och tafsade henne på rumpan.

McDonald's finns världen över. Snabbmatkedjan driver inte alla av de drygt 1500 restaurangerna, det är franchiseföretag. Därför krävs det en enhetlighet för kedjans varumärke. Det vill säga McDonald's ska vara nästan identiskt om du äter i Storbritannien eller i Sverige. Sofforna är lika sunkiga, burgarna lika drypiga, pommesen lika frasiga.

Kunden ska även kunna förvänta sig att servicen och arbetsvillkoren ska vara likvärdiga överallt. Därför har högkvarteren infört strikta regler. Det finns inspektioner, riktlinjer och utbildningar för att se till att varje restaurang följer reglerna.

Men det verkar inte funka. Det ska företaget gå till botten med, enligt deras VD.

Om McDonald’s kan garantera att en Big Mac smakar likadant oavsett om du är i Ödeshög eller i Tokyo borde de kunna se till att varje restaurang har dugliga arbetsvillkor.

Följ ämnen i artikeln