Försvarets kampanj mest för datanördar

Nu hårdlanseras det nya tuffa försvaret.

Försvarsmaktens provokativa rekryteringskampanj har rönt så stor uppmärksamhet att den nu är nominerad till inte mindre än sju reklampriser. I morgon avgörs om Försvarsmakten kammar hem något av de prestigefyllda guldäggen. Om några veckor tävlar man om Stockholm media award.

Kampanjen rullar i samtliga medier. Försvaret söker upp platser där de

coola killarna hänger, på webben, på stan, på Spotify och på festivalerna. Det är ett mycket manligt koncept i svarta bilder med dataspels-attityd och tester som man kan göra. Har du det som krävs? Frågan upprepas genom hela kampanjen.

På Guldäggets sajt kan man läsa om Försvarsmaktens behov av att rekrytera de allra bästa ur varje årskull och med de här testerna lär man i varje fall hitta de största datanördarna.

Från och med halvårsskiftet upphör den allmänna värnplikten. Då ska de värnpliktiga ersättas av kontraktsanställda soldater, därför den aggressiva kampanjen. Nu måste Försvarsmakten ragga sina rekryter i konkurrens med jobb och andra utbildningar. I den val­situationen kan de första intrycken av ett informationsmaterial spela stor roll.

Kampanjen är också ett led i Försvarsmaktens varumärkeslansering och något grabbigare får man väl leta efter, även om den är helt logisk: försvaret köper in helikoptrar, u-båtar och låter amerikanskt flyg övningsfälla bomber i Norrbotten. I Afghanistan slåss svenska soldater under Nato-befäl.

Förr representerade de värnpliktiga soldaterna hela befolkningen när de ryckte in för att försvara Sveriges gränser. Nu ska de kontraktsanställda åka till Afghanistan för att backa upp den amerikanska krigföringen. Om vi försvarar amerikanerna kan de försvara oss om fienden kommer hit.

Försvarsminister Sten Tolgfors må prata om att skydda flickskolor i Afghanistan, men just nu är han mest upptagen med att föra Sverige in i Nato.

Följ ämnen i artikeln