Alla avregleringar blev inte så bra

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-12-09

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I förra veckan förklarade näringsminister Leif Pagrotsky att han inte gärna vill sälja Vin & Sprit. Framför allt tycker Pagrotsky att det är svårt att förstå dem som hävdar att staten inte borde syssla med alkoholhandel.

– Det här är inte vilken vara som helst. Jag har blivit stärkt i min uppfattning att vinstintresse inte är det bästa man kan ha i alkoholbranschen, sa näringsministern till Dagens Nyheter.

Uttalandet är intressant, inte bara för att det tycks som näringsministern har en annan uppfattning än statsministern om det statliga spritbolaget. Göran Persson vill sälja Vin & Sprit, det har han bland annat deklarerat för riksdagen. Visserligen först när bolaget nått ett ”maximalt värde” och när det finns en köpare som är ”seriös”, men säljas ska det.

Viktigare är kanske att Pagrotsky uttrycker tvivel om avregleringar och privatiseringar som standardlösning på alla samhällsproblem. På den punkten tycks det politiska samtalet långsamt närma sig de slutsatser som massor av vanliga människor dragit för länge sedan.

– Det finns mycket att lära av avregleringar som inte blev så bra, sa Pagrotsky i DN.

Precis!

Inte minst de tio tusentals elkunder i Mellansverige som nu summerar skadorna efter det senaste elavbrottet – för vilken gång i ordningen – håller alldeles säkert med. Det finns mycket att lära av det som inte blev så bra.

Det samma skulle kanske bussförarna i Karlstad säga om de blev tillfrågade. I en doktorsavhandling som i nästa vecka läggs fram vid Karlstad universitet undersöks hur arbetsmiljö och stress påverkats sedan driften lades ut på entreprenad.

Författaren Tommy Nilsson menar enligt Göteborgs-Posten att resultatet blivit mindre socialt umgänge, usla arbetstider och brist på återhämtning. Kortsiktiga ekonomiska vinster till priset av ökad ohälsa och allt fler konflikter mellan chaufförer och trafikanter.

Fackförbundet Seko har tidigare bland annat avslöjat svartarbete inom Stockholms tunnelbana som numera drivs på entreprenad. Facket har också ifrågasatt resultatet av järnvägstrafikens och elmarknadens avregleringar.

Tilltron till marknadskrafter lever fortfarande, det visade sig inte minst i samband med skandalerna inom Systembolaget. Fred-rik Reinfeldt var bara en av dem som omedelbart föreslog att det statliga monopolet på alkoholförsäljning borde avskaffas.

Under hårt tryck från internationalisering och internet försvinner spelmonopolet. Invändningar om sociala konsekvenser och ökat spelberoende viftas bort.

Men kanske håller också en mer nykter syn långsamt på att växa fram. Många områden kan helt enkelt vara alltför viktiga för att överlämnas till marknadskrafterna. Alkoholpolitiken hör dit, liksom rätten till grundläggande infrastruktur, inklusive tillgången till modern informationsteknik.

Före jul har Leif Pagrotsky lovat att tillsätta en kommitté för att granska hela avregleringspolitiken. Det har förutsättningar att bli en av de mest intressanta statliga utredningarna på länge.

Ingvar Persson

Följ ämnen i artikeln