Tar du ditt ansvar, Rosengren?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-04-26

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I drygt fyra månader har de anställda på Continentals fabrik i Gislaved försökt tala med koncernledningen om att ge däckkunnandet i Småland en ny chans. Det har varit att tala för döva öron. Koncernledningen hade redan fattat sitt beslut. Vad betyder då löntagarkonsulter, intresserade köpare eller den svenska regeringen?

Löntagarkonsulternas kalkyler som visade att tillverkningen kunde göras lönsam avfärdades.

– De som säger så förstår sig inte på däckindustrin, förklarade koncernchefen Manfred Wennemer när han besökte näringsminister Rosengren i februari.

Så talar den som kan ersätta argument med makt.

– Den som planerar att lägga ner borde tvingas att bjuda ut fabriken till försäljning. I dag finns ju inga regler, sa däckklubbens ordförande Kaarle Heino till LO-tidningen.

Att Continental ändå velat ge intryck av att söka en lösning har säkert handlat om att rädda vad som räddas kan av företagets goda namn. Kanske har de använt samma konsult som Samina-SCI.

Nu är det svårt att se hur en däckhandlare ska kunna skylta med Continental.

Uniroyal, Semperit, Viking och de andra 17 varumärkena i koncernen lär inte heller bli lätta att sälja. Vem vill ha ett Gislavedsdäck som tillverkats i Hannover?

Det är bara att gratulera Nokia.

Kanske bryr man sig inte på huvudkontoret i Hannover.

– Vi säljer bra i Ryssland. De som köpt en BMW eller en Mercedes vill ha originaldäck, och då blir det Continental, sa chefen för pressavdelningen Andreas Meurer apropå marknaden för däck.

Nyrika ryssar. En bättre marknad än ett vintrigt Norden.

Hur som helst tycks det som om Continental nu slutat spela socialt medveten. ”Människan före produktionen”, hette det från början. Då gällde det att hindra strömhopp från däckmaskinerna. Nu säger fabriksledningen nej till att de anställda som förlorar sina jobb ska kunna gå ifrån för utbildning. Produktionen måste hållas i gång.

Dessutom kräver företaget att de som vill sluta i förtid arbetar uppsägningstiden ut, även om det innebär att chansen till ett nytt jobb går förlorad. Gislavedsfabriken ska fortsätta att producera däck ända fram till semestern. Det är sannerligen att suga ur det sista av lojalitet ur människor som arbetat ett helt liv för företaget.

Gislaved ligger i en av de regioner som har lägst arbetslöshet i landet. Regionen klarar kanske förlusten av över 700 arbeten. Men det betyder inte att de som arbetat åt Continental klarar omställningen.

I dag träffar Continentalarbetarna näringsminister Björn Rosengren. Han brukar hävda att ”företagen måste ta sitt sociala ansvar”. Nu vet vi vad det innebar för Gislaveds del. Det som återstår är ett demokratiskt ansvar. Till skillnad från tyska direktörer kan näringsministern inte smita.

Ingvar Persson

Följ ämnen i artikeln