Ewa ger industrin en bättre form

Ewa Sondell är 26 år och kommer från massafabrikernas och sågverkens Kramfors. Hon är en av dem som ska ge industrin en bättre form. Ewa Sondell kan för svensk design bli vad Robyn är för svensk musikexport.

– Jag skulle egentligen bli lärare och läste i Umeå. När jag cyklade hem på kvällarna såg jag hur det alltid lyste på universitets designhögskola. Det verkade så kul och kreativt. Dit vill jag tänkte jag, och bestämde mig för att försöka, säger hon.

Det var 1998. Av nära 200 sökande lyckades hon få en av de 12 platser som finns varje år. Tur var väl det. För i år har Ewa Sondell vunnit Ny Tekniks tävling för bästa designarbete. Hon har fått Jan Vilsgaards, legendarisk formgivare på Volvo, prestigefyllda stipendium och ett idépris från Teknikbrostiftelsen. Vad är då nyckeln till framgångarna?

– Svensk design är ärlig och funktionell. När jag formger tänker jag på hur det ska underlätta för både de som använder och tillverkar produkterna. Det ska vara rationellt, vackert och skonsamt för ögat, naturen och människor. Det är målet, säger hon.

En dammsugare utan påse och där slangen kan töja sig sex gånger sin egen längd. En mobil tvättlina som får tältares och husvagnsägares semesterkläder att torka. Ett glidgolv i bagageluckan till en personbil så att den enkelt kan packas, eller bli till en viloplats under fikapauser.

För allt detta har hon prisats och fått omdömet av Ny Tekniks jury: ”Hon har lyckats förena teknik, ergonomi och god design”.

Just denna helhetssyn har tidigare fått svensk industridesign att bli het i New York och prisad i trendkänsliga engelska designmagasin.

Det handlar om mer än vacker form, produkterna ska tillverkas i god arbetsmiljö och inte slita på miljön eller människor.

Därför går också dagens unga designelever ut i arbetslivet. När Esab nyligen tog fram en ny svets så skapades de goda formerna i samarbete med anställda vid fabriken i Laxå. När Hörnells i Gagnef konstruerade det andningsskydd som klassats som bästa internationella produkt skedde det i samarbete med svetsare.

Direktkontakt med användare – inte fantasiprodukter i slutna kammare – så har segertåget skapats för skandinavisk design.

När idéprogrammen om hur svensk industri ska få en bättre framtid nu duggar lika tätt som semesterregnet är alla överens om en sak: God design är framtiden. Det är där satsningarna måste ske, och det är mot universitetet i Umeå som ögonen allt mer riktas.

Det ska samarbeta med Chalmers, övriga designhögskolor och med de svenska biltillverkarna för att skapa världens fordonsdesign.

– Det är bra, säger Ewa Sondell. Lärarna, kamraterna, kreativiteten i Umeå och samarbetet med företagen – allt har känts rätt. Där tillåts fantasin att växa.

När hon är klar med sin magisterexamen vill hon arbeta för svensk industri.

– Den är öppen och kvalitetsinriktad, även små och medelstora företag inser kraften av design. Utlandet lockar inte mig. Det är här som det intressanta händer.

Följ ämnen i artikeln