Det behövs ingen storm för att tågen ska stanna

Politiker har avreglerat sönder järnvägen

Passagerare på Malmö central väntar på besked.

Inställda pendeltåg kring Stockholm. Ingen trafik på flera järnvägslinjer i Skåne och stopp mellan Södertälje och Norrköping. Översvämmade vägar och trafikolyckor i blixthalkans spår. Färjor som inte går och varningar om mycket begränsad framkomlighet längst Norrlandskusten.

Ovädret Isha har sannerligen ställt till det idag. Kanske behöver vi vänja oss vid. Klimatforskarnas modeller talar ju entydigt om att extrema väder bara kommer att bli vanligare. Men det behöver varken blåsa storm eller vräka ner snö för att den svenska infrastrukturen ska få problem.

Böter för förseningar

Den svenska järnvägen har ett system där den som orsakar en försening ska betala ett slags böter. Är det fel på spåren får Trafikverket betala till tågbolaget, till exempel SJ. Är det själva tågen som krånglar är det Trafikverket som får pengarna.

Ordningen kallas kvalitetsavgifter, och meningen är förstås att alla ska skärpa sig och se till att tågen kommer i tid.

Det ser inte ut att fungera något vidare.

Rekordhög summa

Dagens Nyheter har granskat förra årets kvalitetsavgifter. Totalsumman är rekordhög, drygt 411 miljoner. Och mest har Trafikverket fått betala, bland annat efter kaoset när det nya digitala planeringssystemet.

Vi har alltså en ordning där hundratals miljoner skickas runt mellan Trafikverket och tågbolagen. Pengar som det dessutom ska bråkas om, eftersom ingen förstås frivilligt tar på sig skulden för att passagerare blir kvar på perrongen och gods blir försenat. Ett system som skulle få tågen att komma i tid.

Ändå är resultatet fler förseningar och fler inställda tåg.

Resurser räcker inte

Det är klart att infrastrukturen behöver resurser. För en vecka sedan presenterade Trafikverket sin plan för de kommande tio åren. Enligt myndigheten fattas det 150 miljarder för att både klara underhåll och investeringar.

Frågan är dock om det räcker med pengar. Systemet med straffavgifter som skickas fram och tillbaka mellan olika bolag samtidigt som passagerare väntar på tåg som inte kommer gör att vi anar ett systemfel.

En dålig idé

Regeringar av olika politisk färg har hejat på avregleringen av den svenska järnvägen. Det betyder inte att den varit en bra idé. Resenären fick det inte bättre när olika tågföretag konkurrerar med varandra. Och underhållet blev inte mer framsynt när myndigheten som sköter rälsen inte kör några tåg.

Järnvägen är för viktig för att behandlas som en låssasmarknad. Också de dagar det inte blåser snöstorm.

Följ ämnen i artikeln