Alla kan åka buss – men vem vill köra?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-09

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

9 juli 2008. När transportarbetsgivarna planerade årets politikervecka kunde de knappast ha räknat med att branschens rekryteringsbehov skulle vara så aktuellt. Samtidigt som Kommunal samlar sig för att återuppta strejken bland bussförarna ställde nämligen arbetsgivarna på Gotland frågan: Alla ska åka buss – men vem ska köra dem?

Det är i grunden vad konflikten handlar om.

Att avbryta en strejk och låta konfliktåtgärderna vila för att få igång förhandlingar är ovanligt. Ändå gjorde Kommunal just det inför helgen. Trots det lyckades parterna inte komma överens, och därför startar strejken om.

Vill undvika utskällning

De privata bussarbetsgivarna vill ha ett treårigt avtal med löneökningar som de menar motsvarar de uppgörelser som industrin träffade förra året. Bakom budet går det att ana Svenskt Näringslivs mäktiga samordningsutskott. Transportgruppens chef Peter Jeppsson vill sannolikt undvika att skällas ut på samma sätt som Svensk Handels vd Dan Klackenberg.

Ändå vet ingen, inte ens Peter Jeppsson, vilka löner som kommer att avtalas på andra områden om två år. Förra årets avtal erbjuder helt enkelt ingen norm. Det enda som kan erbjuda vägledning är i själva verket det tvååriga avtal som Kommunal nyligen tecknade med de offentliga kollektivtrafikföretagen.

Rimligare arbetsvillkor

Ett likvärdigt avtal för de anställda hos privata entreprenörer är en förutsättning för rättvis konkurrens mellan privata och offentliga arbetsgivare. Det skulle dessutom innebära rimligare arbetsvillkor för busschaufförerna.

Och just det är kanske det viktigaste för att kunna svara på den fråga som ställdes i Visby i går: Vem ska köra framtidens bussar?

IP

Följ ämnen i artikeln