Sverige behöver blågula volvobilar

En ny bil från Volvo är en nationell angelägenhet. I Aftonbladet delar Robert Collin ut plus och i Svenska Dagbladet skriver Jonas Fröberg om priserna. I Volvos showroom vid Kungsträdgården har det varit full trafik sedan i tisdags när den nya bilen kom.

Det är som om förbundskaptenen i fotboll lanserat ett nytt anfallsvapen.

Utifrån är vår blågula besatthet av bilar nog lite lustig. Fast vi är i gott sällskap. Trots att fordonsföretagen är globala aktörer med internationella ägare uppfattas bilar som nationalklenoder. I Sverige är det faktiskt rimligt.

Många bygger bilar

Totalt arbetar nästan 120 000 människor i den svenska fordonsindustrin. Tillverkningen är grunden för många små företag och det finns kommuner där fyra av tio arbetar med bilar. En ny bil som monteras på Hissningen är viktig för Sverige.

Särskilt som nya XC60 lanseras när branschen står inför total omvandling.
Bilindustrin genomgår nu flera revolutioner som tillsammans kommer att förändra vårt sätt att se på vad en bil är. Den som vill hänga med måste ligga på topp i alla grenar.

Framtidens bilar kommer att vara ännu mer uppkopplade än i dag. Dessutom lär de köra sig själva. Redan i år ska 100 familjer i Göteborg testa självkörande Volvobilar. Tekniken påverkar redan de vanliga bilarna.

Svänger själv

Den nya Volvon kan själv avgöra om den kan undvika en kollision med en undanmanöver.

Framtidens bilar kommer att drivas med el. Det är ingen ny idé, men utvecklingen av batterier gör eldriften praktiskt användbar. Tesla har visat vägen, men också traditionella biltillverkar som Volvo har fattat galoppen.

XC60 som lanseras den här veckan finns som miljöklassad laddhybrid.

En internetuppkopplad, självkörande elbil låter kanske inte som råmaterial för klassisk motorromantik, men bilarnas förmåga att skapa nationella känslor lär inte försvinna.

Mer om Volvo:

De visar upp det bästa av
Sverige
Volvos lyxbil ska lösa
klimatkrisen
Ett Sverige i
förändring

Följ ämnen i artikeln