Göteborgarna är kaxiga och stolta

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-02

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Den blåvita färjan lägger ut från Göteborgs klassiska Järntorg. Det blåser nordväst när den bryter genom älven. Detta är Sveriges port mot världen, platsen där nya trender och konflikter först blir tydliga. Det har något med havet att göra, som göteborgarna stolt brukar säga.

Färjan dunsar mot kajen vid Lindholmen. Där möter inte längre varvets sirener utan välputsade hus. Glas, stål och betong har kilats in bland skrovhallar och varvskontor. Ord som IT-universitetet, Epsilon, Chalmers, Volvo, Science Park och Ericsson glänser från fasaderna.

På Hisingen korsbefruktas nu yrkeskunskap från traditionell exportindustri med norra Europas modernaste it-centrum. Allt förpackas i nordisk design. Finns i dag en större industriellt, kunskaps- och högteknologisk satsning? Knappast.

Dyrt och lyx, varnar kritiker. Den goda staden, säger skaparna. Den ska rymma 12 000 studenter, 15 000 boende och 30 000 arbetsplatser. Alltså fler än under varvens glansdagar efter Suezkrisen. När de blint expanderade och tävlade i att bygga jättetanker stora som Ullevi.

Vid Eriksbergskranen sticker en skog av byggkranar upp. Där uppförs 2 000 bostäder. Mitt i härligheten håller Björn Skifs show i väldiga Eriksbergshallen.

Bortom Götaverken förbereds för jättetältet som ska rymma över 10 000 personer vid premiären för det svenska musikundret Kent.

Här forskar nu Ford fram den senaste telematiken, bilarnas data och kommunikationssystem. Här finns Fords säkerhetsutveckling för alla modeller. Nu planeras forskning kring framtidens rena bilmotorer.

Herregud, tänker jag, så fel de hade. De Hisingsbor jag mötte för 20 år sedan, som svepte med handen över det fem kilometer öde varvsområdet och tårögt hulkade: Den döde kommer aldrig tillbaka. 20 000 varvsarbetare hade då kastats i arbetslöshet sedan Lindholmen, Götaverken, Arendal och Eriksberg fallit som dominobrickor.

Sorgearbetet blev tungt och mildrades på allvar först när Håkan Hellström skrev ett nytt blad i pophistorien med: Känn ingen sorg för mig Göteborg.

Dagens nya Hisingsbor var väl inte ens födda när varven dog och hamnen flyttade ut mot Vinga. Men farfars och fars yrkeskunskap finns nedärvd i det nya Hisingen liksom stoltheten och känslan.

I månader köade de unga för att få biljett till Kent Anderssons revylokal Aftonstjärnan. I den flödade nostalgin och bitsk Göteborgshumor.

Den industriella traditionen har förvaltats så väl att Göteborg och Västsverige inte upplevt Stockholms kris utan haft den ledande tillväxten i landet. Av varvens byggnader är 95 procent uthyrda. Hisingen har tagit revansch.

Göteborg vänder blicken mot Södra Älvstranden. Nu ska området från Stenas kaj vid Masthugget till Lilla Bommen förvandlas. Som om inte det är nog planeras fyra skyskrapor på Heden, i kanten av korpfotbollens heliga grusplaner. Mitt i stan.

De är inte så lite kaxiga i Sveriges industriella huvudstad.

Rolf Jansson

Följ ämnen i artikeln