Vem vill ha en halv motorväg?

En folkomröstning om Förbifart Stockholm är enda utvägen. Stockholmarna måste välja: motorväg eller kollektivtrafik.

Man kan nämligen inte få allt.

Det är precis som när man ska bygga om hemma. Antingen får man bygga om köket eller så får man ta badrummet. Pengarna räcker inte till två projekt samtidigt.

Livet är fullt av sådana vägval och när man inte kan bestämma sig får man kalla till familjeråd: om vi tar köket i år får vi ta badrummet om fem år. Eller ska vi börja med badrummet?

Stora beslut behöver inte vara svårare än så. I Stockholm får bilisterna betala trängselskatt när de åker in till centrala staden. Om man tar alla trängselpengar som beräknas komma in under 30 år får man i bästa fall ihop tillräckligt för att finansiera Förbifart Stockholm.

Då får man avstå från bättre pendeltåg och nya tvärbanor. Men de som genomlevt några vintrar längs Stockholms pendeltågslinjer kanske tycker att det är viktigare att satsa på kollektivtrafiken, de kanske snarare vill börja med att rusta upp den. De tycker att motorvägen kan vänta.

Normalt brukar politikerna göra sådana här val åt oss, de kompromissar sig fram. Men i fallet Förbifarten blir det svårt, för vem vill ha en halv motorväg? Den rödgröna oppositionen drar åt olika håll så om den vinner valet får den helt enkelt fråga folket.

En del av er tycker kanske att jag är övertydlig, men ibland måste man vara det för att slå hål på politikers veritabla matta av argument. För moderater och socialdemokrater pratar om att de vill bygga Förbifarten och satsa på kollektivtrafiken och cykelbanorna och ... Men nej, pengarna kommer faktiskt inte att räcka till allt.

Det är dags för familjeråd. Folkomröstning blir det enda alternativet.

I Svenska Dagbladet ondgör sig professor Leif Lewin över en folkomröstning om Förbifarten: ”Förnuftets knäfall inför känslan”. Det ska väl ut-tolkas som att Mona Sahlin ligger på knä inför Maria Wetterstrand. Men det är väl snarare ekonomin som fått dem båda på fall.

När pengarna tryter får man välja. Och faktum är att många stockholmare kommer att föredra kollektivtrafiken framför en motorväg.

Följ ämnen i artikeln